hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ترامپ در مخمصه

ترامپ در مخمصه

 پس از سخنان روحانی و هشدار به ایالات متحده در مورد عدم صادرات نفت ایران، از ابتدا مشخص بود که دونالد ترامپ پاسخ سخنان روحانی را خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در یک توییت مشابه جمله معروف محمدجواد ظریف را که در برهه داغ مذاکرات هسته‌ای گفت هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن، به روحانی پاسخ داد. ترامپ در حساب توییتر شخصی خود با نوشتن حروفی بزرگ و واکنشی انفعالی به هشدارهای رئیس‌جمهوری ایران نوشت که «هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکنید.» رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه توییت خود درباره سخنان روحانی که تاکید کرده: «آمریکایی‌ها باید خوب بفهمند صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست.» ترامپ در ادامه نوشته بود که «ما کشوری نیستیم که گفته‌های خشونت‌آمیز و مرگ شما را تحمل کنیم.» بعد از توییت ترامپ موجی از واکنش‌ها از مقامات کشوری، لشکری، کارشناسان و سیاستمداران داخلی صورت گرفت که در پایین به مواردی مهم از آنها اشاره می‌کنیم.
محمدجواد ظریف: مراقب باشید!
وزیر امور خارجه ایران در توییتی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور علیه ایران پاسخ داد. محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود خطاب به مقامات کنونی کاخ سفید نوشت: «ما را بی‌خیال (نسبت به تهدیدات آمریکا) تصور کنید! دنیا لاف‌های تندتر از این را چند ماه پیش شنیده است. ایرانیان هم ۴۰‌سال است مشابه اینها را -البته با لحن متمدنانه‌تری- شنیده‌اند. ما هزاران‌ سال است که در این‌جا بوده‌ایم و سقوط امپراتوری‌ها را دیده‌ایم، ازجمله امپراتوری خودمان را که از عمر برخی کشورها طولانی‌تر بود. مراقب باشید!»
سرلشکر باقری:تصورات باطل
هرگز عملی نخواهد شد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای عنوان کرد: تصورات باطل رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابل توانمندی‌های حیرت‌آور ملت قهرمان ایران و نیروهای مسلح هرگز عملی نخواهد شد. به گزارش ایرنا از اعلام روز سه‌شنبه مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» در این بیانیه با اشاره به مواضع جنگ‌افروزانه هیأت حاکمه آمریکا و در رأس آنها رئیس‌جمهوری کم‌خرد این کشور تاکید کرد:   «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت امر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) و تدابیر شورای‌عالی امنیت ملی، هرگونه تهدید و در هر سطحی علیه ملت ایران را با پاسخی کوبنده و پشیمان‌کننده مواجه خواهند ساخت.» سرلشکر باقری در این بیانیه با تاکید بر این نکته که «باید خدا را شکر کرد که دشمنان ما از احمق‌ها آفریده شده‌اند»، به توهم رئیس‌جمهوری آمریکا به‌عنوان منفورترین شخصیت جهان برای ایجاد شکاف و آشوب در صفوف ملت متحد و منسجم ایران از طریق اعمال فشارهای اقتصادی اشاره کرده است. سرلشکر باقری هشدار داده است: همان‌طور که در سخنان رئیس‌جمهوری به درستی اشاره شده است، دشمنان به‌ویژه آمریکا که مراکز استقرار و منافع او در دسترس قدرت آشکار و پنهان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است با دم شیر بازی نکنند که با پاسخ محکم، غیرقابل تصور، پشیمان‌کننده و در سطح بسیار وسیع در منطقه و جهان مواجه خواهند شد.
اظهارات پمپئو فاقد اهمیت استراتژیک است
علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه درباره اظهارنظر رئیس‌جمهوری آمریکا پس از سخنرانی روحانی خطاب به ترامپ گفت: «با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است.» ترامپ نیز اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرد، ولی در این اظهارات نیز نشانه‌های تمایل این کشور برای مذاکره مستقیم با ایران دیده می‌شود؛ درواقع ترامپ تلاش می‌کند راه گریزی برای این هدف خود بیابد.
آمریکا از ایجاد جبهه جهانی مشترک با ایران
 بیم دارد
علی مطهرنیا تحلیلگر و آینده‌پژوه سیاسی تصریح کرد: از‌ سال ١٣٩٧ به بعد با توجه به جهت‌گیری دولت ترامپ در راستای تثبیت هژمونی امنیتی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا در قرن٢١ میلادی براساس سناریوهای چهارگانه ‌سال ١٩٩٥ و دو سناریوی تلفیقی پنتاگون؛ آمریکا درحال تبدیل کردن چالش ایران به‌عنوان تهدید و تقابل رودررو با ایران در جهت مهار و کنترل تهران برای عبور از منطقه‌ هارتلند نو به نو هارتلند و در جهت تسلط ژئوپولتیک بر منطقه ‌هارتلند علیا هستند. مطهرنیا با بیان این‌که «آن‌چه امروز توسط ترامپ و پمپئو صورت می‌پذیرد، برنامه‌ریزی دقیق و تنظیم‌شده در اتاق‌های فکر ایالات متحده آمریکاست.»
لاریجانی: جواب هر حرف مفتی را نباید داد
نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری خواستار واکنش لاریجانی به توییت رئیس‌جمهوری آمریکا شد، لاریجانی هم در پاسخ، ترامپ را «آدم قالتاق» و توییتش را «حرف مفت» دانست. علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز مجلس در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی که در خلال بررسی درخواست رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مطرح شد، گفت: جواب هر حرف مفتی را که نباید داد. سخنانی که ایشان بیان کرد در سطح دیپلماتیک نبود، بلکه سخنان یک آدم قالتاق بود. وی و رئیسش در صحنه بین‌المللی به فساد شهره هستند.
سعید لیلاز: طوفان قبل از آرامش است
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی با فرافکنی پیام‌های تهران و واشنگتن نوشت که «ایران جنگ لفظی بین روسای جمهوری ایران و آمریکا را افزایش نمی‌دهد.» این رسانه آمریکایی اعلام کرد: نگرانی ایران در مورد تحریم‌های لجام‌گسیخته آمریکاست که اقتصاد این کشور را هدف قرار داده است. در این مورد، سعید لیلاز تحلیلگر سیاسی، جنگ لفظی بین ایران و آمریکا را «طوفان قبل از آرامش» توصیف کرد و گفت: او نگران بروز جنگ بین ایران و آمریکا نیست. وی با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی در تقابل رویکرد تهاجمی ایالات متحده معتقد است که «ایران جنگ لفظی با آمریکا را افزایش نمی‌دهد.» لیلاز اتخاذ چنین رویکردهایی از سوی آمریکا را جنگ روانی قلمداد کرده و می‌گوید که «استفاده از چنین الفاظی امری طبیعی از سوی مقامات کاخ سفید محسوب می‌شود.»
بهرام قاسمی: آمریکا باید بفهمد که با مردم ایران چگونه سخن بگوید
در همین حال بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی، ابعاد تهدیدهای توخالی ترامپ علیه کشورمان را تشریح کرد و گفت: دولت آمریکا باید بفهمد که با مردم ایران چگونه سخن بگوید، زیرا ایرانی‌ها در مقابل احترام با زبان تکریم برخورد می‌کنند. وی در پاسخ به واکنش دونالد ترامپ که گفته بود «نگران افزایش تنش با ایران نیستم»، گفت: «به هیچ وجه» ما چنین دغدغه‌ای نداریم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد