hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > اکران در فصل کسالت

اکران در فصل کسالت

یک ماه ازتابستان 97می‌گذردوفیلم‌های سینمایی آنچنان که باید، انتظارمخاطبان را برآورده نکرده‌اند. نگاه کوتاهي به سردرسینماهاوفیلم‌های حال حاضر اکران، نشان می‌دهد که غالب سینماها در محاصره آثارکمدی است وفیلم‌هایی باموضوع اجتماعی و کودک،صندلی‌های کمتری را دراختیاردارند.
برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، مخاطبان با آثارکمدی نیزبه لحاظ محتوا نتوانستندآن‌گونه که باید ارتباط برقرار کنند. میزان فروش این فیلم‌ها خود گواهی بر این مدعاست. بر اساس جدول فروش فیلم‌های در حال اکران سینماها، تا امروز سه‌شنبه دو مرداد ۱۳۹۷،فیلم مصادره به کارگردانی مهران احمدی با بیش از ۱۵ میلیارد فروش،پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۷ بوده و در رقابت با فیلم‌های دیگر، گوی سبقت را ربوده است. با توجه به فروش خوب فیلم تگزاس که در ۹ هفته به رقم ۱۱ میلیارد تومان رسیده، به نظر می‌رسد این فیلم نیز بتواند بعد از مصادره،تا مدتی عنوان پرفروش ترین فیلم سال ۹۷ را یدک بکشد.
دلم مي‌خواد،تبليغات بر مدار تبعيضات
تازه‌ترين اثر بهمن فرمان آرا،در حالي بر پرده اكران است كه از پخش تيزر آن در شبكه‌هاي صدا و سيما خبري نيست. یکی از ویژگی‌های برجسته «دلم می‌خواد» ارجاعات مهمی است که بهمن فرمان آرا به فیلم‌های قبلی‌اش داده است. از نویسنده بودن قهرمان داستان و وجود یک قفس با پرنده در خانه اش که فضای «یک بوس کوچولو» را تداعی می‌کند تا حضور دختری با نوزاد سر خیابان که به فیلم «بوی کافور،عطر یاس» اشاره دارد و از همه مهم‌تر تاکید بر به دنیا آوردن بچه که موقعیت‌های «خانه ای روی آب» را تداعی می‌کند.اين فيلم پس از پنج هفته اكران توانست يك ميليارد و 348 ميليون تومان فروش داشته باشد كه با توجه به پرستاره بودن و كارگرداني خوب اين اثر رقم قابل قبولي براي فروش آن نيست.
دشمن زن،تلاش بي سرانجامي براي فتح گيشه!
«دشمن زن» جديدترين ساخته كريم اميني است كه از همان ابتدا نام جواد يساري در پوسترهاي آن كه خبر از مجوز گرفتن اين خواننده مي‌داد واكنش هاي بسياري به همراه داشت. اين فيلم كه تهيه كنندگي آن را حسين فرحبخش بر عهده دارد، اكران خود را از 23 خرداد در سينماها آغاز كرد. از همان دست فيلم‌ها با الگوي تكراري جدال زن و مرد و خود برتر بيني جنس مخالف نسبت به ديگري است. حتی کمدی در این فیلم روی خوشی ندارد؛ به طوری که انگار فیلمسازی کمدی را به شوخی گرفته باشد.شخصیت‌هاي نخ‌نما و مصنوعی و بیشتر شبیه به یک لطیفه هستند. اين فيلم تاكنون توانسته دو ميليارد و 346 ميليون تومان فروش داشته باشد.
هزارپا،الگوي تكراري دهه 60!
«هزارپا»،جديدترين ساخته ابوالحسن داوودي، اثر تکه تکه ای است که هر بخش از آن از آثار پرفروش چند سال اخیر سینمای ایران الهام گرفته شده است.رضا عطاران به عنوان شخصیت اصلی داستان، همان ارژنگ صنوبر فیلم «نهنگ عنبر» است که از آن فیلم به اینجا منتقل شده و به این ترتیب، سازندگان چندان زحمتی برای پرداخت شخصیت رضا در « هزارپا » به خرج نداده‌اند. جواد عزتی که وضعیتی به مراتب بغرنج‌تر از عطاران دارد، مستقیم و بدون کم و کاستی از فیلم «اكسيدان» به اینجا آمده به‌طوری که تکه کلام‌ها و نحوه گویش، رفتار و تمام آنچه در اکسیدان از او دیده بودیم، در اینجا نیز قابل رویت است. داستان فیلم هم به تبعیت از فیلم موفق « نهنگ عنبر» در دهه 60 روایت می شود تا فروش اثر تضمین شود؛ چراکه این فرمول پیش از این در دو قسمت «نهنگ عنبر» به خوبی جواب داده است. اين فيلم كه از نيمه اول تير اكران خود را آغاز كرده، تاكنون توانسته 11 ميليارد و 331 ميليون تومان فروش داشته باشد كه اين نشان مي دهد پيروي از يك الگوي تكراري بار ديگر جواب داده است.
به وقت خماري،كمدي بي‌شيله پيله
يكي ديگرازكمدي‌هاي حال حاضر اكران، تازه‌ترين اثرمحمدحسين لطيفي است. فیلمی که در میان اکران پرهیاهوي کمدی‌های دیگر مانند«تگزاس»،«دشمن زن» و حالا هم «هزارپا» که بازیگران و ستارگان پول‌سازتری دارند و تبلیغات‌شان هم بهتر، بیشتر و غنی‌تر بوده،کم‌وبیش گم شده است وآن‌طور که باقی این کمدی‌ها توانسته‌اند در میان مخاطبان خودشان را جا بیندازند،حرفی از«به وقت خماری» شنیده نمی‌شود. اماواقعیت اینجاست که آخرین ساخته محمدحسین لطیفی در قیاس با کمدی‌های دیگر روی پرده، فیلم بی‌شیله پیله‌تری است و چه مضمون و چه پرداختش هم با باقی کمدی‌ها و جریان مد شده در سینمای ایران متفاوت است. هرچند که کارگردانی آن بسيار تلویزیونی است. جریانات هم تلویزیونی‌اند اما به شکل واضح؛ یعنی از شوخی‌های رکیک جنسی برای خنداندن تماشاگر استفاده نمی‌کند و ترفندهای رایج را به کار نمی‌برد؛ براي مثال داستان‌های عاشقانه 100بارشنیده شده یا تیکه کلام‌های همیشگی که تبدیل به کلیشه شده‌اند را به کار نمی‌برد. همین‌که روی موج رایج حرکت نمی‌کند و راه خودش را می‌رود، مهم‌ترین ویژگی «به وقت خماري» است. مضمون و داستان فیلم نيز چندان شبیه به کمدی‌های معمول نیست. خبری از آن داستان‌های تکراری بزن درویی نیست؛ همان‌طور که از رضا عطاران و پژمان بازغی و سام درخشانی هم خبری نیست!اين فيلم كه اكران خود را از هفته اول تير آغاز كرد تاكنون توانسته 812 ميليون تومان فروش گيشه رابه خود اختصاص‌دهد.
داركوب،انتظار وآنچه نشد!
سومين اثر بهروزشعيبي، دنباله رو مسيري است كه پيشتر رخشان بني اعتماد رفته و زندگي دختري معتاد را به تصوير كشيده بود.
«داركوب»را می‌توان ضعیف ترین ساخته شعیبی در سه اثر سینمایی که از او در سینما به نمایش درآمده دسته بندی کرد. فیلمی که مشکل شخصیت‌پردازی در آن به چشم می خورد که باعث شده رفتار آدم‌های فیلم عجیب و غیرمنتظره به نظر برسد. وجود سکانس‌های بی‌اهمیت نیز فیلم را از نفس می‌اندازد تا روی هم رفته تجربه تماشای «دارکوب» بدیع و دلنشین نباشد.شاید اگر بهروز شعیبی می‌توانست تمرکز بیشتری روی شخصیت‌های داستان داشته باشد و به جای به تصویر کشیدن سطحی معضلات اجتماعی که گاه رویکردی نیمه مستند می یابد، قصه جمع و جورتری مهیا سازد،«دارکوب»اثر شایسته تري می‌شد اما در حال حاضر تنها ویژگی مثبت این اثر حضور سارا بهرامی است كه بهترين بازيگر جشنواره فجر نيز شده بود.اين فيلم نيز اكران خود را از هفته اول تير آغاز كرد و تاكنون توانسته يك ميليارد و 168 ميليون تومان فروش داشته باشد.
شماره 17سهيلا،اولين تجربه ناموفق
«شماره 17،سهيلا» اولين تجربه كارگرداني محمود غفاري است كه می‌توانست يك فيلم کوتاه بسیار خوب باشد اما کش دادن بی‌جهت داستان با تکرار مداوم رویدادهای یکسان، تماشاگر را بیش از حد خسته می کند.
هرچند اولین فیلم محمود غفاری بی ادعاست و می تواند به عنوان یک فیلم اولی تا حدودي شروعی قانع کننده برای این کارگردان باشد اما نتوانست درگيشه فروش خوبي را به خود اختصاص‌دهد. 105ميليون تومان آن هم بعد از چهار هفته اكران،فروش مناسبي براي يك فيلم نيست.
خاله قورباغه،سهم اندك سينماي كودك در گيشه
سال هاست که دیگر از تولیدات متنوع، مناسب، مفرح، آموزنده وشادی آفرین برای کودکان وخردسالان در سینمای ایران خبری نیست و هنوز و همچنان آثاری مانند «شهرموش ها» و «کلاه قرمزی» درصدر و بدون رقیب مانده‌اند.
گرچه افشين کوشیده است این فیلم را در حد استانداردهای سینمای رایج تجاری و به لحاظ سطحی‌ترین سلیقه ‌ها و علاقه مندی‌های مخاطبانش بسازد اما در این راه چندان از نوآوری  و خلاقیت در داستانگویی و ساختار سینمایی بهره نبرده است. او به دلخواه یا به سفارش، عمده توان خود را صرف حرکت بر مدار و ساختار و بهره گیری از عناصر تکراری فیلم های موفق سینمای کودک کرده كه نتيجه آن نيز شكست در گيشه شده است.اين فيلم كه اكران خود را از هفته اول تير آغاز كرده تاكنون 857 ميليون تومان فروش داشته است.
در وجه حامل،يك ملودرام اجتماعي نارس!
اگراز بازي درخشان ژاله صامتي فاكتور بگيريم،اين فيلم هم مثل «ناخواسته» چیزی برای عرضه در پرده عریض سینما ندارد و قالب تلویزیونی دارد. ایجاد گره و گره افکنی به ضعیف ترین شکل ممکن انجام می شود.
در واقع نه گره‌ها آن‌قدر کور هستند که کنجکاوی مخاطب را به چالش بکشند، نه برطرف شدن گره ها آن‌قدر صحیح و اصولی است که مخاطب غافلگیر شود!فیلم موقعیت‌ها و شخصیت‌های فراوانی دارد که هیچ کمکی به پیشبرد فیلمنامه نمی‌کند. دختر لال یکی از این كاراكتر هاست كه به سرانجام هم نمي‌رسد.اين فيلم اكران خود را از هفته آخر خرداد آغاز كرد و تاكنون توانسته است143 ميليون تومان فروش داشته و از شكست خورده هاي جدول فروش باشد.
ناخواسته،ايده هاي به انجام نرسيده!
«ناخواسته» اولين ساخته سينمايي برزو نيك نژاد است كه بعد از پنج سال به پرده اكران آمده‌است.
مي توان گفت كه اين فيلم با وجود ايده‌هاي بديعش، برای پرده سینما ساخته نشده و هیچ دلیل سینمایی برای تماشای آن در سالن‌ها وجود ندارد.«ناخواسته» برخلاف داستان جذابش، هیچ بُرندگی را در خود نمی بیند و اثری خنثی و به شدت ملال آور است كه به جاي سينما بهتر بود سر از تلويزيون در آورد تا با 74 ميليون تومان،از شكست خورده هاي جدول فروش نباشد.
مرداد،تعليق بي پايه!
«مرداد» فیلمی به کارگردانی بهمن کامیار است. فیلمسازی که از قضا با فیلم دیگرش«در وجه حامل» همزمان به اکران عمومی درآمده است. از بد روزگار، گفته می شود کامیار چندان موافق اکران فیلم‌هایش در دوره بازی های جام جهانی نبوده است اما دو فیلم او همراه در اوج نمایش بازی های فوتبال در سینماها به اکران درآمده‌اند و نتيجه آن هم فروش پايين اين دو فيلم پس از هفته ها اكران شد.اين فيلم كه از هفته اول تير اكران خود را آغاز كرده، تنها 76 ميليون تومان فروش داشته است.
در نهايت مي توان گفت با تمام نقات ضعف و قوت و انتقادات وارده به ويژه به محتواي آثار كمدي و عدم نمايش تيزر تلويزيوني براي برخي فيلم ها، ميلياردي‌هاي تابستان تاكنون فيلم‌هاي كمدي هستند و كمترين سهم گيشه به فيلم هاي اجتماعي و كودك رسيده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد