hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس| آباده شهر ملی منبت

فارس| آباده شهر ملی منبت

منبت یکی از هنرهای دست‌ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت در استان فارس شهر آباده است.

ایران مهد منبت‌کاری است و هنرمندان در اقصا نقاط کشور از تویسرکان و ملایر گرفته تا گلپایگان و قم به این هنر شهره هستند و حالا آباده به‌عنوان شهر ملی منبت انتخاب‌شده است. طی سال‌های اخیر و بعد از ثبت ملی فرش قشقایی و گبه‌ استان فارس و ثبت جهانی محور ساسانی، اکنون شاهد ثبت ملی شهر آباده به‌عنوان شهر منبت هستیم، انگار بخت میراث فرهنگی این خطه‌ی کهن بازشده است و مسئولان با هوشیاری و برنامه‌ریزی گام‌هایشان را حساب‌شده برمی‌دارند.


مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، گفت: آباده به‌عنوان شهر ملی منبت انتخاب و افتخار دیگری نصیب فارس شد.

امیری با بیان اینکه برنامه‌ ثبت ملی منبت آباده سال 93 کلید خورد و نخستین گواهی نشان جغرافیایی کشور را به‌عنوان اولین صنایع‌دستی از آن خود کرد، گفت: بعدازآن پرونده منبت آباده به سازمان WIPO ارسال شد و نشان جغرافیایی بین‌المللی برای این صنایع‌دستی اخذ شد. او به اقداماتی که از سال 95 تاکنون در حوزه منبت آباده انجام‌شده اشاره و خاطرنشان کرد: ابتدا دفاعیه‌ای برای ثبت ناملموس این هنر شاخص به تهران ارائه و گواهی آن اخذ و سپس آباده نامزد شهر ملی منبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: در ابتدا منبت آباده، خاتم شیراز و دست بافته‌های داری قشقایی برای کسب نشان ملی از استان انتخاب‌شده بودند که در نهایت پس از بررسی‌های کارشناسی، پرونده منبت آباده در اولویت قرار گرفت و به شورای راهبردی صنایع‌دستی کشور ارائه شد.

امیری اضافه کرد: 30 تیرماه در نهایت با حضور در جمع اعضای این کمیته ملی، معاونت صنایع‌دستی کشور و ... دفاعیه نهایی انجام شد و آباده با افتخار عنوان شهر ملی منبت در کشور را به خود اختصاص داد و امیدواریم عنوان جهانی این رشته را نیز به‌زودی کسب کند.

انتخاب شهرها و روستاهای ملی

معاون صنایع‌دستی فارس نیز با اشاره به اینکه در دومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی پیشنهاد ثبت شهر آباده به‌عنوان شهر منبت ارائه شد، گفت: بعدازآن دفاعیه‌ مناسب توسط مسئولان انجام شد.

زاهدیان نژاد با بیان اینکه در استان فارس 200 هزار هنرمند حضور دارند؛ گفت: آباده یکی از شهرهای مهم استان فارس و کشور در تولید صنایع‌دستی به‌ویژه منبت محسوب می‌شود.

او انتخاب شهرها و روستاهای ملی را در توسعه و ترویج صنایع‌دستی این مناطق نیز مؤثر دانست و عنوان کرد: این فرآیند از 2 سال گذشته با تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی آغاز شد که ریاست این شورا بر عهده معاون صنایع‌دستی است و مدیران کل این معاونت و نمایندگانی از سایر معاونت‌های سازمان میراث و اعضای شورا هستند.

زاهدیان نژاد تصریح کرد: شاخص‌هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در شورا موردتوجه قرار می‌گیرد، به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث، جاذبه‌های گردشگری و ... مرتبط است‌.

از همدلی تا هم‌افزایی

مسئول اداره میراث فرهنگی آباده نیز با تشکر از همدلی و مشارکت مسئولان استانی و شهرستانی برای به ثمر رسیدن انتخاب آباده به‌عنوان شهر ملی منبت گفت: حمایت مدیرکل و معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی فارس، حضور نماینده محترم شهرستان‌های آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی در جلسه و تأکید بر نقش صنایع‌دستی در چرخه اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار، همکاری فرماندار و شهردار آباده و... زنجیره مطلوبی برای کسب این نشان ایجاد کرد.

جعفرپور ادامه داد: پرونده منبت آباده با پیگیری‌ها و دفاعیات لازم مسئولان فارس خوشبختانه به حدی قوی بود که به‌عنوان شهر ملی منبت رأی آورد و امیدواریم که این نشان افتخارآمیز راهی برای ادامه توسعه و ترویج منبت آباده و ایجاد اشتغال پایدار برای هنرمندان فعال در این حوزه باز کند.

این مقام مسئول منبت آباده را شاخص و مرغوب دانست و بیان کرد: منبت از آباده ابداع و تولیدشده است و به همین دلیل منحصربه‌فرد است و در طرح و نقش و نوع انجام کار نظیر ندارد.

ضرورت حمایت از منبت‌کاران

منبت‌کاران اما گلایه‌هایی دارند و می‌گویند با تمام پیشرفت‌های حاصل‌شده این هنر مورد بی‌مهری قرارگرفته است محسن رجایی یکی از هنرمندان این رشته می‌افزاید: به دلیل نبود چوب لازم برای تولید مبل و منبت بسیاری از کارخانه‌ها به ورطه تعطیلی افتادند، هزاران کارگاه مبل و منبت در ملایر وجود اما با توجه به مشکلات ارز دولتی حقوق کارگران نیز به دلیل کاهش تولیدات، کاهش‌یافته است. وی می‌افزاید: دولت اعلام آمادگی کرده ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی تولیدکنندگان مبل و منبت بپردازد و تنها منتظر انجام وظایف اعضا و تولیدکنندگان هستیم تا بتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد