hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > خسته شد دل كند

خسته شد دل كند

پايان كار عليرضا فغاني در جام‌جهاني 2018، يك بازي بدون اشتباه و خنثي بود كه در نهايت به كسب عنوان سومي بلژيك منجر شد.
 

پايان كار عليرضا فغاني در جام‌جهاني 2018، يك بازي بدون اشتباه و خنثي بود كه در نهايت به كسب عنوان سومي بلژيك منجر شد. هرچند كه داور خوب كشورمان در نهايت با نمره‌اي بالا و سربلند،‌ جام‌جهاني را به پايان برد اما به نظر مي‌رسد او اين روزها درگير مشكلاتي شده كه اتفاقي غم‌انگيز را رقم خواهد زد. درست يك روز قبل از ديدار رده‌بندي، تصاويري از عليرضا فغاني در حال احوالپرسي با يك داور زن برزيلي منتشر شد كه واكنش‌هاي متعددي را در فضاي مجازي به همراه داشت. برخي به فغاني تاختند و برخي نيز بيان كردند اين موضوع، شخصي است و نبايد وارد حريم شخصي افراد شد. انتشار گسترده اين تصاوير، واكنش تند عليرضا فغاني را به همراه داشت. او در گفت‌وگوهاي مختلف خود براي منتشر كننده اين عكس خط و نشان كشيد و گفت كه در ايران، برخوردهاي لازم را با اين عكاس انجام خواهد داد. اما نكته مهم‌تر تهديد جالب فغاني بود، او بيان كرد: «من متوجه دلیل این حرکت نمی‌شوم. من با ایشان از سال ۲۰۱۳ آشنا هستم. ایشان همسر همکار بنده هستند و رابطه نزدیکی با همسر و البته خود ایشان دارم. وقتی مرا دید، بابت قضاوت‌هایم تبریک گفت. اگر می‌خواهند حاشیه درست کنند، همین الان بگویم که می‌ر‌وم. نه با کسی مشکل دارم و از کسی خرده برده دارم. دست همسر و خانواده‌ام را می‌گیرم و از ايران می‌روم!». او از عكاسي كه اين تصوير را منتشر كرده، شاكي است و گفته است: «همه جا آدم‌هاي مريض وجود دارند و رسالت خودشان را انجام مي‌دهند ما بايد وجهه جهاني ايرانيان را به دنيا نشان بدهيم».

مدت‌هاست مي‌خواهد برود

هرچند كه پخش تصاوير عليرضا فغاني، بهانه‌اي براي صحبت كردن درباره خروج او از ايران و زندگي كردن در كشور ديگري بود اما شنيده‌هاي «قانون» حاكي از آن است كه داور بين‌المللي و پرافتخار كشورمان مدت‌هاست تصميم به زندگي در كشور ديگري گرفته است اما ماجرا چه بود؟ عليرضا فغاني، برادري به نام محمدرضا دارد كه مدت‌ها در ليگ‌برتر فوتبال ايران قضاوت كرده است. او كه در دوره اصفهانيان به ليست داوران اضافه شده و كارمند شهرداري است، چندي پيش به درخواست فردي به نام ح.ن براي قضاوت در يك تورنمنت راهي نروژ مي‌شود و آنجا به همراه مهسا قرباني،‌ديگر داور كشورمان بازي‌ها را قضاوت مي‌كند. پس از پايان تورنمنت، محمدرضا فغاني با ارائه مداركش، پناهنده مي‌شود و براي هميشه قيد قضاوت در ايران را مي‌زند. جالب است بدانيد يك داور زن ديگر كه در ليست بين‌المللي حضور دارد، در حال حاضر به همراه ح.ن در كشور ديگري حضور دارد و به زودي با او ازدواج خواهد كرد. خروج محمدرضا، عليرضا را نيز به فكر خروج از كشور انداخت و او تصميم گرفت پس از پايان دوران حضورش در داوري، راهي كشور ديگري شود. به همين منظور، شرايط لازم براي اقامت همسر و فرزندش را فراهم كرده است. در اين باره شنيده‌ايم او تصميم داشته به استراليا برود اما برخي منابع اعتقاد دارند سوئد،‌ مقصد بعدي عليرضا فغاني خواهد بود. به هر ترتيب براساس شنيده‌هاي‌مان، فغاني درجام‌ملت‌هاي آسيا قضاوت خواهد كرد و اگر تيم‌ملي فوتبال نتواند فيناليست شود، بدون شك او داور ديدار فينال خواهد بود.

فينال جام‌جهاني را مي‌خواهد!

عليرضا فغاني در حال حاضر 40 سال سن دارد و در جام‌جهاني بعدي 44 ساله خواهد شد. او مي‌تواند يك جام‌جهاني ديگر را نيز تجربه كند اما حضور در كشوري ديگر باعث مي‌شود او نتواند از طرف ايران به مسابقات جام‌جهاني اعزام شود. منابع خبري‌مان در اين باره مي‌گويند در صورتي‌كه فغاني پناهنده كشور ديگري شود از ليست AFC خارج مي‌شود و در اين صورت نمي‌تواند جام‌جهاني ديگري را تجربه كند اما اگر او شهروند كشور ديگري شود، مي‌تواند به ايران بازگردد و حتي جام‌جهاني 2022 قطر را نيز قضاوت كند. آنچه ما شنيده‌ايم اين است كه فغاني انگيزه بالايي دارد كه ديدار فينال جام‌جهاني را سوت بزند و به همين دليل تمام تلاشش را مي‌كند تا اين رقابت‌هاي مهم را از دست ندهد. اما بايد ديد واكنش‌ها پس از خروج او از كشور چه خواهد بود؟ جالب است بدانيد خبرهاي تاييد نشده‌اي درباره عمدي بودن انتشار اين تصاوير نيز به دست‌مان رسيده اما با توجه به شخصيتي كه از عكاس تصاوير و عليرضا فغاني سراغ داريم، اين اخبار به كذب بودن نزديك‌تر از واقعيت است. آنچه قطعي به نظر مي‌رسد، اينكه فغاني تصميم به زندگي در كشوري ديگر گرفته و صحبت‌هايي كه در اين مقطع درباره اذيت شدنش زده مي‌شود، بيشتر بهانه‌هايي هستند كه حكم خروج سريع‌تر او را از كشور امضا مي‌كند.

فغاني ديگري نداريم

عليرضا فغاني روز گذشته در گفت‌وگويي خبر خداحافظي خود پس از جام‌جهاني را تكذيب كرد تا نشان دهد همچنان اميدوار به قضاوت در فينال جام‌ملت‌هاي آسيا و جام‌جهاني 2022 است. او در اين باره گفت: « همچنان هستیم و به داوری ادامه می‌دهیم، کجا از اینجا بهتر؟! تا جایی که احساس کنیم می‌توانیم کمک کنیم، خواهیم بود و اگر هم نشد در جایگاهی دیگر». به هر ترتيب عليرضا فغاني تصميمش را گرفته و بعيد است منصرف شود. او مي‌خواهد كشور ديگري را براي سكونت انتخاب كند و اين اتفاق چقدر ناگوار است. داوري كه با سرمايه‌ ايران پرورش پيدا كرده و آزمون و خطاهايش را انجام داده است به جاي آنكه رياست كميته داوران را بر عهده بگيرد، تجربياتش را در كشور ديگري در اختيار جوانان قرار خواهد داد. اما اين درسي است براي ما، وقتي پيرلوييجي كولينا، رييس كميته داوران فوتبال ايتاليا شد، تمام تلاشش را كرد تا داوران ايتاليايي را در مسابقات مهم به كار بگيرد. او از سابقه و عملكرد خود استفاده كرد و موفق شد در پيشرفت داوران ايتاليايي تاثيرگذار باشد اما در ايران، به جاي آنكه پس از پايان عمر قضاوت عليرضا فغاني از او در كميته داوران ايران يا آسيا استفاده كنيم و حتي به فكر كسب كرسي در كميته داوران فيفا باشيم به سادگي از دستش مي‌دهيم و شرايطي را فراهم مي‌كنيم كه او كشور ديگري را براي زندگي انتخاب كند. نه اين چند عكس دليل تصميم فغاني براي خروج از ايران است و نه او شيفته كشور ديگري است. داور ديدار رده‌بندي جام‌جهاني 2018 از ايران مي‌رود زيرا به اين نتيجه رسيده كه در فوتبال اين كشور، حقي ندارد. او مي‌رود و به گفته بسياري از كارشناسان، جايگزيني برايش نخواهيم داشت. فغاني‌هاي ديگري را پرورش نداده‌ايم و دوباره بايد از صفر شروع كنيم. غم‌انگيز نيست؟

                    
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد