hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > عرضه دوم سکه پیش‌فروش

عرضه دوم سکه پیش‌فروش

در شرایطی که نرخ اونس طلا در بازار جهانی طبق هفته‌های اخیر تقریبا ثابت بوده و 1269 اعلام شده است، قیمت سکه طرح جدید در روز یک‌شنبه 3تیر ماه 97 بازار تهران به ۲میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

در شرایطی که نرخ اونس طلا در بازار جهانی طبق هفته‌های اخیر تقریبا ثابت بوده و 1269 اعلام شده است، قیمت سکه طرح جدید در روز یک‌شنبه 3تیر ماه 97 بازار تهران به ۲میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش «تعادل» همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۸۳هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز شنبه ۲میلیون و ۶۶۳ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۹۲هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه یک میلیون و ۳۸۲هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۳۴هزار و 500 تومان رشد قیمت نسبت به روز شنبه ۷۴۴هزار و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

براساس این گزارش هر قطعه سکه گرمی با ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان رشد نسبت به روز شنبه با قیمت ۴۱۳هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۲هزار و ۹۳۰تومان رشد ۲۵۲هزار و ۱۱۰تومان قیمت خورد.

 در بازار ارز نیز قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴هزار و ۲۵۱تومان تعیین شد. نرخ هر یورو نیز بدون تغییر ۴هزار و ۹۵۳تومان هر پوند نیز بدون تغییر به ۵ هزار و ۶۳۸ تومان قیمت‌گذاری شد.

 

 اعتماد عمومی، ثبات بازار و کاهش قیمت سکه

همچنین در آستانه دومین دور عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده(۲۶تیر ماه جاری) جلسه هماهنگی بانک مرکزی با سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد.

در این نشست که با حضور اکبر کمیجانی

قائم‌مقام، سیدمحمود احمدی دبیرکل و پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و نمایندگان سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد، تمهیدات لازم برای این مهم اندیشیده و تفاهمنامه در این زمینه توسط حاضران امضا شد.

همچنین مقرر شد در اسرع وقت نسبت به راه‌اندازی سامانه‌یی برای تبادل و معامله اوراق پیش‌فروش حاوی جزئیات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس، بانک مرکزی و... اقدام شود. همچنین در زمینه اطلاع‌رسانی دقیق در مورد عرضه سکه و چگونگی تبدیل آن به گواهی سکه مقرر شد، اطلاعات لازم از سوی بانک مرکزی و بورس در اختیار مردم و ذی‌نفعان قرار گیرد. کمیجانی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تضمین تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از سوی بانک مرکزی و اعتمادسازی‌ها در این راستا تاکید کرد: امیدواریم اعتماد عمومی، بازار ثانویه پررونقی را ایجاد کرده و بر ثبات بازار و متعادل شدن قیمت‌ها موثر واقع شود.

قائم‌مقام بانک مرکزی در ادامه افزود: درحال حاضر مولفه‌های مختلف بر انتظارات عمومی و قیمت سکه تاثیر گذاشته‌اند و برآیند نیروها

به‌گونه‌یی بوده که سکه را چه در بازار آتی و چه در بازار جاری با قیمت بالاتری رو به رو کرده است.

وی همچنین افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش جهانی قیمت طلا، افزایش نرخ برابری دلار و سایر اتفاقات و انتظاراتی تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: باید هر چه سریع‌تر اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز شود. در کنار آن بانک‌ها و کارگزاران عرضه سکه مشخص شده و اطلاع‌رسانی لازم برای مردم و خریداران سکه صورت گیرد.

کمیجانی افزود: خریداران سکه‌های طلا از طیف‌های مختلفی تشکیل شده‌اند از فعالان این بازار گرفته تا افرادی عادی که صرفا چند قطعه سکه پیش‌خرید کرده و چندان نسبت به فراز و فرود بازار و مکانیسم عرضه و فروش سکه آگاهی ندارند. بنابراین وظیفه ماست که اطلاعات لازم را در اختیار مردم و رسانه قرار دهیم و باید هر چه در توان داریم را عرضه کنیم تا اعتماد در بین مردم دوچندان شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه عرضه اوراق سکه در اصلاح قیمت و شتاب آن موثر است و می‌تواند نظم و آرامش ایجاد کند، افزود: بانک مرکزی از آمادگی لازم برای پیش‌فروش‌های مجدد سکه از طریق بانک کارگشایی یا شیوه کنونی برخوردار است و با شروع عملیات عرضه سکه، جلسات هماهنگی در این زمینه با جدیت بیشتری از سر گرفته خواهد شد. در ادامه نشست، سید‌محمود احمدی، دبیرکل بانک نیز گزارش جامعی در مورد اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده، ارائه کرد.

احمدی در عین‌ حال که تاکید کرد هیچ مشکلی برای عرضه سکه وجود ندارد و ۸ میلیون سکه پیش‌فروش شده مهیاست و تاخیرهای موردی در موعد ثبت نام به خاطر کسب آمادگی‌های لازم بود، افزود: بانک مرکزی علاقه‌مند است تا گواهی سکه جایگزین سکه فیزیکی شود.

احمدی در ادامه خواستار هوشیاری تمامی دست‌اندرکاران اجرای طرح شد و گفت: همه عوامل با تمامی توان و نیرو برای نیل موفقیت در صحنه حضور داشته باشند.

قربانی، معاون اقتصادی بانک نیز همراهی مردم را مهم‌ترین گام در نیل به موفقیت هر طرح برشمرد و تاکید کرد: مهم‌ترین نکته‌یی‌ که باید به اطلاع مردم برسد این است که این اوراق عین سکه بوده و در هر زمان قابل معامله هستند. اگر مردم نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.

در ادامه نشست هم نمایندگان بورس‌ کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ضمن ارائه اطلاعات لازم برای بسترسازی‌های نرم‌افزاری و ظرفیت‌های سامانه‌یی برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوع مطرح و با امضای تفاهم‌نامه‌یی همسویی خود را با سیاست‌های بانک مرکزی اعلام کردند.

 نظر کارشناسان بازار در نظرسنجی کیتکو

کالین سیزینسکی، رییس استراتژیست بازار در SIA نظر ناموفق خود را در هفته قبل تغییر داد و به صعود امیدوتر شد. طلا به موقعیت پیش‌فروش رسیده و کندل چکش در چارت آن مشاهده می‌شود. در سمت دیگر واگرایی منفی در چارت دلار به وجود آمده با تمام اخبار از سوی بانک مرکزی و جنگ تجاری فکر می‌کنم، طلا و دلار هر دو درصدد اصلاح برآیند.

کن موریسون، ویراستار خبرنامه موریسون نیز نظر صعودی داشت. تمایلات طلا از دسامبر 2016 به پایین‌ترین حد خود رسیده بود و درحال حاضر بازار می‌تواند طلا را به مقاومت‌های 1288و 1305 برساند.دنیل پاویلونیز، بروکر ارشد کالا در RJO نیز به دنبال اصلاح بود، دلار ضعیف خواهد شد و برای فلزات نقش حمایتی خواهد داشت.

در این حین جیم وایکوف، تکنیکالیست ارشد کیتکو طلا را در نقطه‌یی پایین‌تر در این هفته دید.

رالف پرستون، رییس Heritage West Fanincial نیز پتانسیل ضعف طلا را بیشتر از سناریو رشد آن پیش‌بینی کرد و دلایل آن را ضعف طلا در شکست مقاومت‌های خود بیان کرد.

وجه تضمین سکه آتی  ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شد

همچنین بورس کالا با صدور اطلاعیه‌یی رسما از افزایش ۲میلیون و ۷۵۰هزار تومانی وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا از فردا دوشنبه چهارم تیر ماه ۹۷ خبر داد.

براساس این اطلاعیه از دوشنبه ۴تیر ماه ۹۶ وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال این بازار در روزهای اخیر پس از اتمام روز معاملاتی معادل با ۵ میلیون و ۴۰۰هزارتومان تعیین خواهد شد. براساس این گزارش به این ترتیب وجه تضمین در بازار قرارداد آتی سکه طلا به همراه وجه تضمین اضافی در مجموع به ۷میلیون و ۲۵۰هزار تومان افزایش خواهد یافت. همچنین بورس کالا تنها 3روز قبل از این با افزایش وجه تضمین اولیه آن را معادل با ۲میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرده بود که به همراه وجه تضمین اضافه این رقم در مجموع به ۷میلیون و ۱۵۰هزار تومان افزایش یافت. لازم به ذکر است با وجود افزایش ۱۰۳درصدی وجه تضمین اولیه برای قراردادهای آتی سکه طلا در اطلاعیه جدید بورس کالا، مجموع این رقم با احتساب وجه تضمین اضافی نسبت به اطلاعیه قبلی تنها یک‌صد هزار تومان افزایش یافته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد