hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > همدان| تداوم کاسبی کارتن‌به‌دست‌ها

همدان| تداوم کاسبی کارتن‌به‌دست‌ها

سال 2018 همدان میزبان فاز اول اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود و در همین سال اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی گردشگری UNWTO قرار است در این شهر برگزار شود و این عوامل باعث شده سال 2018 برای همدان بسیار حیاتی باشد اما هنوز زیرساخت‌های ریزودرشت این مهم تحقق‌نیافته است.

ورودی همدان از سمت ملایر به‌تازگی و ورودی همدان از سمت تهران طی سال‌های اخیر به‌عنوان دو مسیر پرتردد فصل گردش در شهر گردشگر پذیر همدان این روزها به تصاحب افرادی درآمده که با کارتن‌های کوچک و بزرگ و نگارش مطالبی روی آن؛ خود را راهنمایان مسافران معرفی می‌کنند!به گزارش مهر،این افراد همان کسانی هستند که روزبه‌روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود تا جایی که رفته‌رفته قسمت اعظمی از بلوارهای ورودی منتهی به شهر همدان را با حضورشان اشغال می‌کنند تا به اعتقاد خود هم‌مکانی را برای آسایش گردشگران در اختیار آن‌ها قرار دهند و هم‌کسب درآمدی داشته باشند. شناسایی ۵۸۵ خانه‌مسافر و صدور مجوز تنها برای ۴۵ مورد از این مراکز در همدان خود گویای این واقعیت است که ساماندهی کارتن به دست‌ها شعاری است که تا جامه عمل پوشاندن به آن راه بسیار است. کافی است در مسیرهای ورودی به شهر همدان دقایقی را با خودروی پلاک شهرهای دیگر تردد کنید تا در کسری از ثانیه با هجوم افرادی به خودروی شخصیتان وحشت‌زده شوید.

یکی دو سال پیش این افراد را فقط در اطراف میدان باباطاهر همدان قابل‌مشاهده بودند اما اکنون در میدان فرودگاه همدان و حتی میدان باغ بهشت همدان نیز اُتراق کرده‌اند

این یک معضل است!

هرسال بارها و بارها جلساتی برای ساماندهی کارتن به دست‌ها برگزار می‌شود که متأسفانه آنچه مشهود است اینکه تاکنون در ساماندهی این موضوع موفقیتی حاصل نشده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه برای ساماندهی خانه مسافرها دستورالعملی تدوین شد، گفت: به مجری استانی ساماندهی خانه مسافرها در استان همدان مجوز داده‌شده است.

علی خاکسار بابیان اینکه کار در حال انجام است اما متأسفانه افراد بسیار زیادی همچنان به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند، گفت: این‌یک معضل است و تمام مسئولان استان از استانداری گرفته تا دستگاه قضایی و دادستان در جریان موضوع بوده و پیگیر امر هستند تا وضعیت ساماندهی شود.

وی بابیان اینکه آخرین جلسه پیرامون ساماندهی این وضعیت یک ماه پیش در شورای شهر برگزار شد، گفت: طرحی ارائه‌شده و سعی بر این است به‌صورت جدی این قضیه مدیریت شود.

وی بابیان اینکه با متخلفان برخورد خواهد شد، از شناسایی ۵۸۵ واحد خانه مسافر طی بررسی میدانی در استان همدان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون به ۴۷۰ شخص که اداره‌کننده این خانه مسافرها در استان همدان هستند اخطار داده‌شده است. خاکسار بابیان اینکه در پی این اخطار ۴۰ واحد پلمب‌شده است، گفت: برای ۱۱۰ مورد پرونده تشکیل و افراد به اماکن معرفی شدند که در پی آن اماکن برای ۴۵ خانه مسافر صدور مجوز فعالیت را بلامانع اعلام کرد. معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه از مجموع ۵۸۵ واحد شناسایی خانه مسافر در استان همدان تنها ۴۵ خانه مسافر از سوی میراث فرهنگی همدان مجوز فعالیت دارند و مابقی فعالیتی غیرقانونی دارند، ابراز امیدواری کرد: این معضل به‌زودی رفع شود. اما شورای شهر همدان نیز به‌عنوان یکی از متولیان ساماندهی این وضعیت باید سریع‌تر دست‌به‌کار شود تا شاید چهره نامناسبی که از شهر برای مسافران ترسیم می‌شود تغییر کند.

عزم جدی برای ساماندهی خانه مسافرها وجود ندارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در همین خصوص بابیان اینکه متأسفانه عزم جدی برای ساماندهی خانه مسافرها در همدان وجود ندارد، گفت: در دوره چهارم شورای شهر جلساتی برای ساماندهی این معضل تشکیل و از دستگاه‌های مرتبط دعوت شد اما فقط هماهنگی‌های اولیه انجام شد.

کامران گردان بابیان اینکه برای رفع این مشکل ابتدا باید خانه مسافرها جمع‌آوری و سپس ساماندهی شود، گفت: بر اساس آنچه به‌دست‌آمده کارتن به دست‌ها مستقل عمل می‌کنند و به قوانین بی‌توجه هستند.

وی بابیان اینکه در ابتدا باید میراث فرهنگی دستورالعمل ساده‌تری ارائه دهد، گفت: اماکن و نیروی انتظامی باید وارد کار شوند تا از حضور کارتن به دست‌ها در ورودی‌های شهر همدان جلوگیری شود.

گردان بابیان اینکه وقتی یک راننده تاکسی ۱۰۰ تومان بیشتر از مسافر دریافت می‌کند موضوع به تعزیرات ارجاع می‌شود، گفت: این در حالی است که خانه مسافرها رهاشده‌اند و تعزیرات وارد عمل نمی‌شود. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بابیان اینکه باید مسئولان و فرمانداری‌ها پای‌کار بیایند، گفت: شهرداری و شورای شهر همدان آماده همکاری در این زمینه هستند. وی خواستار تشکیل جلسه‌ای مشترک شد و بابیان اینکه باید وظایف مشخص شود، گفت: در این صورت اگر سازمان یا مسئولی وظیفه خود را انجام ندهد باید پاسخگو باشد. گردان تأکید کرد: این اقدام سبب ساماندهی وضعیت خانه مسافرها و تبع آن رونق گردشگری در همدان خواهد شد.

همه نگاه‌ها به سمت شهرداری است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان نیز بابیان اینکه اهرم قانونی برای برخورد با خانه مسافرها وجود ندارد، گفت: این موضوع نباید موجب عدم پیگیری مشکل شود.

رضوان سلماسی بابیان اینکه باید راهکارهایی ارائه و با کمک ارگان‌های وابسته موضوع ساماندهی خانه مسافرها را در دستور کار قرارداد، گفت: در ساماندهی این موضوع متولی اصلی شهرداری نیست اما متأسفانه همه نگاه‌ها به سمت شهرداری است.

وی با تأکید بر راه‌اندازی کانکس راهنمایی مسافران و ارائه اطلاعات موردنیاز گردشگران در این مراکز عنوان کرد: ساماندهی خانه مسافرها امنیت حضور مسافران در شهر را افزایش می‌دهد.

این معضل باید توسط بخش خصوصی ساماندهی شود

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه باید ظرفیت واقعی خانه مسافرها و هتل‌ها در همدان مشخص باشد، گفت: این معضل باید توسط بخش خصوصی و زیر نظر دستگاه‌های متولی ازجمله میراث فرهنگی و شهرداری ساماندهی شود.

سید مسعود عسگریان بابیان اینکه بخش خصوصی باید برای ساماندهی خانه مسافرها به شورای شهر همدان برنامه ارائه دهد، گفت: بهتر است کانکس‌های راهنمای گردشگران به‌صورت آزمایشی در ورودی شهر همدان برای مسافر گیری مستقر شود. عسگریان بابیان اینکه باید دستگاه‌های متولی باهم هماهنگ باشند، گفت: دستگاه‌های متولی باید پای‌کار بیایند اما شورای شهر همدان از ورود بخش خصوصی در راستای ساماندهی این معضل حمایت می‌کند. وی با تأکید بر فعالیت بخش خصوصی برای توسعه خانه‌های بوم گردی در همدان عنوان کرد: شهر همدان ظرفیت راه‌اندازی حداقل ۱۰ خانه بوم گردی را دارد. رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز بر ساماندهی خانه مسافرهای غیرمجاز سطح شهر تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه مسافران از اقشار مختلف جامعه هستند و بعضی از آن‌ها بضاعت مالی خوبی برای اسکان در هتل‌ها را ندارند بنابراین احداث کمپ‌های اقامتی ارزان‌قیمت و ساماندهی خانه مسافرهای سطح شهر امری ضروری است. مریم روان‌بخش بابیان اینکه برای توریست پذیری شهر باید تمامی جوانب ازجمله امکانات رفاهی و اسکان مناسب را در نظر گرفت، اظهار کرد: فعالیت کارتن به دستان برای اسکان مسافران در سطح شهر در کنار معایبش نسبتاً مزایایی نیز برای شهر به دنبال دارد اما باید این فعالیت ساماندهی شده و بر اساس اصول و چارچوب مشخصی باشد، چراکه این امر به آبروی شهر و استان مربوط است. وی با تأکید بر اینکه مسافران و گردشگران باید در اماکن امن از همه لحاظ اسکان یابند، افزود: در ساماندهی خانه مسافرها باید تمامی جوانب ازجمله ایمنی منازل، مکان و فضای فیزیکی و روحی منطقه مدنظر باشد چراکه این موارد در جذب دیگر گردشگران بسیار تأثیرگذار است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد