hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > اشتباهات پلاستیکی

اشتباهات پلاستیکی

دنیا با یک مشکل بزرگ به نام پلاستیک روبه‌رو است. در حال حاضر حدود 13 میلیارد تن زباله پلاستیکی در زمین وجود دارد و اگر این زباله‌های پلاستیکی با همین سرعت به تولید خود ادامه دهند، تا سال 2050 تعدادشان از تعداد تمام ماهی‌های دریاها بیشتر خواهد بود.
این واقعیت تلخ به نظر می‌رسد تقریبا برگشت ناپذیر است زیرا پلاستیک به سختی از بین می‌رود. تجزیه ظروف پلاستیکی و کیسه‌های یکبار مصرف در طبیعت نه تنها می‌تواند حتی تا چهار قرن طول بکشد بلکه مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند از طریق خاک وارد آب، گیاهان و چرخه غذایی شود و صدمات جبران‌ناپذیر بهداشتی و اقتصادی برجای بگذارد. با وجود تمام این‌ها تنها در کشور ما سالانه حدودا ۱۸۵ هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و از این منظر جزو ۱۰ کشور پر مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا هستیم. شما هم احتمالا از پلاستیک استفاده می‌کنید. اما شاید ندانید که تقریبا در هر بخش از زندگی روزمره شما چندین روش بسیار آسان برای جلوگیری از پلاستیکی که هر روز هدر می‌دهید وجود دارد و شاید باورهایی در ما وجود دارد که به جای محافظت از طبیعت به محیط زیست و حیات وحشمان بیشتر آسیب می‌زند.
زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد گاه ضررهای جبران ناپذیری نصیب او می‌کند. برای مثال کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف نیز در این مورد صدق می‌کند. زمانی که این کیسه‌ها و ظروف، جایگزین اسلاف پارچه‌ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در آینده  نزدیک همین جایگزین‌ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شوند. مواد پلاستیکی و پلیمری به علت دارا بودن مواد نفتی و هیدروکربنی، فرمالدئید، فنل، ترکیبات کلرینه، ترفتالات، افزودنی‌های مختلف نظیر رنگ آمیزی (رنگدانه فلزی و پایه رزینی)، مقاوم کننده‌های حرارتی مانند سرب و کادمیوم و ...تجزیه ناپذیر بوده و در خاک باقی می‌مانند. مواد شیمیایی موجود در آن‌ها به تدریج از طریق خاک وارد آب، گیاهان و جانوران و به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد زنجیره غذایی انسان و حیوان می‌شود. با توجه به مواد مورد استفاده در ساخت پلاستیک‌ها و پلیمرها، تجزیه این مواد در طبیعت می‌تواند صدها سال و حتی دو تا چهار قرن طول کشد. به همین دلیل است که سال 2018 به عنوان سالی برای مبارزه با این چالش محیط زیستی انتخاب شده است. اگر شما هم می‌خواهید در این مبارزه سهمی داشته باشید می‌توانید با تغییرات کوچک‌ترین در زندگی‌تان نقشی ایفا کنید.
از یک کیسه برای خرید استفاده کنید
استفاده از کیسه پارچه‌ای یکی از ساده‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید انجام دهید، کاری که می‌تواند کمک شایانی به کاهش ورود زباله‌های پلاستیکی به طبیعت کند. حالا که بیشتر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها از کیسه‌های پلاستیکی کم دوام استفاده می‌کنند و بابت آن هزینه دریافت می‌کنند، استفاده از یک کیسه پارچه‌ای برای زندگی که بیش از چند سال عمر می‌کند یا نگه‌داشتن کیسه‌های پلاستیکی و استفاده مجدد از آنها می‌تواند یک راه عالی برای برطرف کردن نیاز ضروری به کیسه‌های پلاستیکی باشد.
استفاده مجدد از بطری‌ها و فنجان‌های یک بار مصرف
این کاری است که شما در حال حاضر ممکن است آن را انجام دهید. اما بدانید که حمل یک بطری پلاستیکی که قابلیت پر شدن از آب را دارد یک راه بسیار منطقی و ارزان برای رساندن آب به بدن شما است. چرا که شما تا به امروز برای خرید یک بطری آب هزینه بسیاری در قبال بطری پلاستیکی می‌پرداختید. استفاده از یک فنجان قابل حمل برای خوردن قهوه یکی دیگر از راه‌کارهایی است که به کاهش تولید زباله پلاستیکی کمک می‌کند. راه‌کاری که مطمئن باشید همه کافه‌ها به خصوص کافه‌های سیار و خیابانی از آن استقبال می‌کنند چرا که شما هزینه‌های آنها را کاهش خواهید داد به همین خاطر است که حتی برخی از آنها از لیوان‌های کاغذی یا کم قیمت‌تر برای سرو قهوه استفاده می‌کنند.
از نی استفاده نکنید
اگر می‌خواهید نوشیدنیتان را به آرامی بنوشید یا مراقب تمیز ماندن لباستان هنگام نوشیدن نوشابه‌ هستید استفاده از نی‌های پلاستیکی بهترین گزینه است اما متاسفانه این نی پلاستیکی بیشترین آسیب را به محیط زیست می‌زند. نی‌ها تقریبا در هما جا هستند، در رستوران‌ها، کافه‌ها، فست فودها و حتی در خانه‌ها و تقریبا در همه‌جای محیط زیست سر در می‌آورند. همین چند روز پیش بود که فیلمی از بیرون کشیدن یک نی از بینی یک لاکپشت فضای مجازی را پر کرده بود. فیلمی کاملا غم‌انگیز و دردناک. حذف این ابزار از ابزارهایی که روزانه برای خوردن و آشامیدن استفاده می‌کنیم کار سختی نیست. با این حال اما اگر شما به راحتی نمی‌توانید بدون نی نوشیدنیتان را بنوشید روی یک لیوان یا یک نی پلاستیکی برای مدتی طولانی سرمایه‌گذاری کنید و با آن کنار بیایید.
به جای فندک از کبریت استفاده کنید
چه شما یک فرد سیگاری باشید که مدام به ابزاری برای روشن کردن آتش نیاز دارید یا یک آشپز فرقی نمی‌کند، اگرچه بهترین ابزار برای آتش روشن کردن از نظر شما فندک است اما اگر محیط زیست برایتان مهم است، از کبریت استفاده کنید. هرچند که فندک‌ها ارزان‌ و در دسترس هستند اما اغلب سال‌ها در سایت‌های دفن زباله باقی می‌مانند و حتی بدتر می‌توانند حیوانات کوچکی را که آنها را می‌خورند، بکشد. پس بهتر است به جای استفاده از فندک از همان کبریتی استفاده کنید که انسان‌ها برای ساختش چاره‌ای جز  قطع درختان ندارند.
از پوشک بچه کمتر استفاده کنید
پوشک بچه یکی از بدترین زباله‌های پلاستیکی در دنیا است. اگر شما یک پدر یا مادر هستید قطعا باید نگران آینده محیط زیست کودکان باشید. پوشکی که فرزند شما از آن استفاده می‌کند 500 سال طول می‌کشد تا تجزیه شود و به طبیعت بازگردد پس اگر به آینده فرزندتان اهمیت می‌دهید بهتر است از پارچه به جای پوشک استفاده کنید. شاید لازم باشد که بدانید بریتانیا سعی دارد تا به طور قانونی استفاده پوشک را ممنوع کند و احتمالا نوزادان بریتانیایی در آینده حق استفاده از پوشک را نخواهند داشت آن هم به دلیل قانون ممنوعیت پلاستیک
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد