hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تاييد نشدن «تجاوز» به دانش‌آموزان مدرسه معين

تاييد نشدن «تجاوز» به دانش‌آموزان مدرسه معين

بیشتر از دو هفته از رسانه ای شدن پرونده آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه ای در غرب تهران می‌گذرد. ناظم خاطی این دبیرستان با ارسال فیلم های مستجهن برای تعدادی از دانش آموزان و دادن مشروب و سیگار، آن‌ها را مجبور می کرد تا اعمال منافی عفت انجام دهند.
گویا یکی از والدین دانش آموزان با دیدن یکی از این فیلم ها داخل گوشی موبایل پسرش از ماجرا باخبر می شود و وقتی از پسرش ماجرا را جویا می شود، پای ناظم مدرسه به عنوان عامل ماجرا به میان می آید. خانواده های دانش‌آموزان از همان روزهای اول پیگیر روند قانونی پرونده بودند اما با تعلل مدرسه روبه رو شدند تا اینکه سرانجام این ماجرا در گزارشی کوتاه در خبرآنلاین منتشر شد. تعداد دانش آموزان آسیب دیده در فیلم منتشر شده از بازخواست مدیران مدرسه به وسیله والدین بچه ها 17 نفر اعلام شده بود که در نهایت پزشکی قانونی اعلام کرد تعداد این دانش‌آموزان هفت نفر بوده است که همگی تحت معاینات روحی و روانی قرار گرفته‌اند. در همان روزهای اول مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که مدیر خاطی به دانش آموزان تجاوز کرده است؛ در صورتی که صحبت کردن درباره چنین موضوعی بر عهده قوه قضاییه است و اینکه ماجرا تجاوز بوده و یا آزار و اذیت،آزمایش های جسمی پزشکی قانونی مشخص خواهد کرد. حال دیروز احمد شجاعی، ريیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است: تنها دو دانش آموز از هفت دانش آموز مورد معاینه قرار گرفته در موضوع آزار و اذیت دانش آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران دارای مشکلات شناختی هستند. به گزارش مهر، شجاعی در حاشیه شصت و دومین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی در جمع خبرنگاران درباره آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران و مراحل معاینات پزشکی قانونی در این مورد گفت:« در این موضوع هفت دانش‌آموز معرفی شدند؛ ولی با توجه به اینکه هیچ کدام از آن‌ها ادعایی در خصوص تجاوز فیزیکی نداشتند، معاینه جسمانی انجام نشد و تنها همکاران من در پزشکی قانونی معاینات روانشناختی را روی آن‌ها انجام دادند». ريیس سازمان پزشکی قانونی اضافه کرد: «پس از انجام این معاینات، اغلب این دانش‌آموزان سالم تشخیص داده شدند و فقط در دو نفر مشکلات روانشناختی دیده شد».شجاعی در خصوص معاینات سازمان پزشکی قانونی روی ناظم این مدرسه بیان کرد: «ناظم این مدرسه برای انجام تست‌های شخصیت و روانشناختی معرفی شد که تا این لحظه و طی آزمایشات اولیه، مشکل خاصی در وی دیده نشد. هیچ نکته منفی در تست‌های انجام شده در معاینات ناظم مدرسه دیده نشده؛ البته هنوز آزمایش‌ها به اتمام نرسیده است». نتایج این معاینات در حالی مطرح شده است که نماینده والدین بچه ها به یکی از رسانه ها گفته بود:«روز شنبه از سوی بازپرس پرونده به ما اعلام شد که تحقیقات و بازجویی از متهم به اتمام رسیده و منتظر جواب آزمایش‌های روانشناسی از سوی سازمان پزشکی قانونی هستند. قرار است روز یکشنبه پس از اعلام نتایج آزمایش‌ها، متهم به‌همراه پرونده‌اش به دادگاه معرفی و محاکمه شود اما هنوز شعبه دادگاه به ما معرفی نشده و پس از تکمیل تحقیقات مشخص می‌شود».
رضایت خانواده در معاینات فیزیکی شرط است
در حالی که خانواده دانش آموزان همچنان پیگیر رسیدگی به این پرونده قضایی هستند، آموزش و پرورش هم باید در استخدام نیروهایی که قرار است به عنوان مدیر و ناظم با بچه ها در ارتباط باشند، حساسیت بیشتری به خرج دهد. در این رابطه شکور پورحسین شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «قانون» درباره حساسیت رسیدگی به این پرونده می‌گوید:« من در جریان تحقیقات قضایی پرونده نیستم اما به نظر من آنچه اهمیت دارد، تحقیقات بازپرس یا مقام قضایی است که در پرونده صورت می گیرد». او با اشاره به اینکه ما در این پرونده با یک متهم سرو کار داریم و تعدادی نوجوان که قربانی شده اند که ادعا می شود مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، افزود:«ادله داخل پرونده شامل گزارش ها و تحقیقاتی که در پرونده وجود دارد، همچنین تحقیقاتی که از متهم و دانش آموزان انجام شده است، این ها به نوعی پایه پرونده را تشکیل می دهد اما آنچه پزشکی قانونی می‌تواند درباره آن نظر بدهد، در جهت این است که به ادله قضایی قوام ببخشد که آیا این دانش آموزان به طور خاص مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته یا نه؟» او درباره اعلام نتیجه پزشکی قانونی و ادامه روند پرونده نیز می گوید:« نظریه پزشکی قانونی اگر با اوضاع و احوال قضیه منطبق باشد، به نوعی می تواند موضوعیت داشته باشد اما اگر با اوضاع و احوال حاکم بر قضیه منطبق نباشد، این موضوعیت ندارد و قاضی می تواند به ادله دیگر رجوع کند». او در ادامه با اشاره به اینکه ما باید بحث لواط و آزار و اذیت جنسی را از همدیگر تفکیک کنیم، افزود:« در مورد لواط باید اقرار متهم در پرونده وجود داشته باشد. اقرار اگر مقرون به صحت باشد، این قضیه برای قاضی مشخص می شود اما حتی اگر پزشکی قانونی آن را تایید نکند و اقراری هم نباشد، قاضی می‌تواند درباره این پرونده تصمیم بگیرد. درکل من فکر می کنم اظهار نظر کردن درباره چنین پرونده های قضایی سخت است. من فکر می کنم که فرآیند رسیدگی به این پرونده بسیار طولانی باشد؛ آن هم به علت اینکه پیچیدگی های خودش را دارد».او درباره تفاوت واژه تجاوز و آزار و اذیت جنسی نیز گفت:«در این پرونده ادعا شده که به این بچه ها تجاوز شده است. تجاوز به این معناست که فردی عاقل و بالغ این کودکان را مورد سو‌ءاستفاده جنسی به طور خاص قرار داده است. در قانون مجازات برای آن تعریف آمده و به آن اشاره شده است. اگر تجاوز مشخص شود مجازات آن بسیار سنگین تر و در قانون نیز آمده است».
بايد پيشگيري كرد
پورحسین شقلان، پیشگیری درباره تکرار نشدن چنین اتفاق هایی در مدارس را تنها راه چاره می داند و می‌گوید در عصر سرعت و تکنولوژی باید کاری کنیم که بچه ها از معرض این آسیب ها دور بمانند. همچنین سیستم گزینش آموزش و پرورش می‌تواند در هدایت نیروهای دلسوزتر و دارای سلامت اخلاقی تلاش بیشتری کند». این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره به صحن مجلس رفتن قانون حمایت از کودکان نیز می گوید:« هنوز این قانون به مجلس نیامده و امیدواریم که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و قانونی مناسب برای کودکان و نوجوانان به تصویب برسد». عبدالصمد خرمشاهی، وكیل پایه یک دادگستری نیز در گفت و گو با «قانون» جنجال های رسانه‌ای برای رسیدگی به این پرونده را آفت آن دانست و گفت:« با هیاهو و جنجال نمی‌شود افراد را محکوم کرد و افترا زد. این کار بازپرس و دادستان است که موضوع را بررسی کنند و بر اساس آن حکم دهند. دادستان به عنوان مدعی العموم باید به دنبال امنیت و کشف جرم و تعقیب مجرم باشد. او به نمایندگی از مردم نباید بگذارد که جرمی اتفاق بیفتد و اگر هم اتفاق بیفتد، باید بررسی کند که آن واقعیت داشته است یا نه». او درباره اینکه نمی‌شود دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان را مجبور کرد که معاینات فیزیکی برای اثبات تجاوز با آزار و اذیت جنسی انجام دهند، گفت:« وقتی یک خانواده ای دوست ندارد بچه اش مورد معاینه قرار بگیرد، نمی شود آن ها را مجبور کرد که هیاهو ایجاد کند. من فکر می کنم بهترین کار آن است که دادسرا بدون اینكه تحت تاثیر جو رسانه‌ها قرار بگیرد، این پرونده را بررسی کند. از طرفی حفظ حرمت دانش آموزان و آبروی‌شان مهم است. من فکر می کنم زمانی این پرونده بیش از حد بزرگ شد که مسئولان آموزش و پرورش بدون تفکر اعلام کردند که این دانش آموزان مورد تجاوز قرار گرفته اند. اصلا این کار آموزش‌و‌پرورش نیست».
بررسی ماجرای مدرسه معین در مجلس با حضور وزیر آموزش و پرورش
ماجرای مدرسه غرب تهران در جلسه ديروز کمیسیون آموزش با حضور بطحایی، وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش ایلنا، فریده اولادقباد در تشریح جلسه دیروز کمیسیون آموزش با بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: آقای بطحایی در جلسه دیروز گزارشی را در خصوص نظام آموزش والدین و دانش‌آموزان و نیروی انسانی در مدرسه و منطقه و نظام انتخاب و انتصاب مدیران که گام اول آن بر اساس شایسته سالاری است و نظام تجهیز شرایط حرفه‌ای برای مدیران مدرسه و نظام کنترل کیفیت مدارس و نظام رصد مستمر آسیب‌های اجتماعی در مدارس مطرح کردند. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش توضیح داده که چهار نظام طراحی شده و در حال اجراست، گفت: نظام رصد آسیب‌های اجتماعی در مدارس هم مطرح شد که به آسیب‌های اجتماعی در مدارس اشاره داشته است و براساس آن اطلس آسیب‌های اجتماعی طراحی شده و آسیب‌های اجتماعی در کل کشور رصد می‌شود که به عنوان مثال در سطح استان‌ها حتی نوع آسیب‌های اجتماعی هم متفاوت بوده است؛ به عنوان مثال در یک استان میزان خشونت بالا بوده و در استان‌های دیگر پارامترهای متفاوتی وجود داشته است». اولاد قباد پیشنهادی را نیز درباره تاسیس اطلس آسیب های اجتماعی برای مناطق مختلف شهر تهران مطرح کرد و گفت:«نوع آسیب‌های اجتماعی در مناطق تهران متفاوت است و مانند همان آسیب‌هایی است که در استان‌های کشور رخ می‌دهد و از یکدیگر متمایز است اما مورد دیگری که در جلسه امروز به آن اشاره کردم، نظارتی بود که نیاز است در مدارس دولتی و غیر دولتی وجود داشته باشد. این نظارت باید براساس جذب نیروهای آزاد و گزینش آن‌ها که نیاز است، انجام شود». او در ادامه از پیشنهادات نمایندگان مجلس برای حل این موضوع صحبت کرد و گفت:« همکاران و نمایندگان پیشنهادات زیادی دادند اما تاکید من بیشتر بر نظارت بر جذب نیروها در مدارس دولتی و غیردولتی بود». فریده اولاد قباد در خصوص گزارش وزیر آموزش و پرورش در مورد حادثه مدرسه غرب تهران خاطرنشان کرد:« وزیر آموزش و پرورش در جلسه امروز یادآور شدند که پرونده این مدرسه در حال حاضر در دست قوه قضاییه است و منتظر هستند نتیجه را از قوه قضاییه دریافت کنند». وزیر آموزش و پرورش فردی را به عنوان بازرس ویژه برای رسیدگی به این پرونده تعیین کردند که در این جلسه حضور داشتند و نمایندگان هم در این جلسه در این خصوص اظهار نظر کردند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد