hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > تهران| مسکن مهر پردیس اسیر بی‌مهری

تهران| مسکن مهر پردیس اسیر بی‌مهری

مسکن مهر پردیس حال‌وروز خوشی ندارد. این را می‌توان از پروژه‌های نیمه‌تمامش، فازهای تکمیل‌نشده‌اش، خانه‌های خالی از سکنه‌اش و حتی صحبت‌های ضدونقیض مسئولین به‌خوبی دریافت.متقاضیان می‌گویند برخی واحدهای این طرح باید چند سال پیش تحویل می‌شده اما هنوز تحویل نشده و دستشان هم به‌جایی بند نیست تا پردیسشان به جهنم کوچکی تبدیل شود.

تاکنون 24 هزار و 624 واحد از 81 هزار و 733 واحد این طرح در شهر پردیس افتتاح‌شده و تنها 18 هزار واحد به متقاضیان تحویل‌شده است.

کل جمعیت ساکن در این واحدها در فازهای یک، دو، سه، چهار، پنج، هشت، نه و یازده، پس از پایان کار واگذاری‌ها حدود 600 هزار نفر برآورد می‌شود. هیچ‌کدام از این فازها به‌طور کامل تکمیل‌نشده و اگرچه برخی واحدها در بعضی از این فازها واگذارشده اما هنوز واحدهایی هم وجود دارد که مراحل ساخت آن‌ها تمام نشده است.

مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم و دوازدهم بارها گفته‌اند که این طرح مشکلات ساختاری زیادی همراه دارد اما به علت درگیربودن طیف وسیعی از مردم و پرداخت هزینه‌ها توسط آن‌ها بر تکمیل واحدهای مسکن مهر تأکید دارند.

ماجرای افزایش قیمت‌ها

درحالی‌که بخش عمده واحدهای مسکن مهر پردیس هنوز تکمیل و تحویل متقاضیان نشده و از موعد تحویل برخی از آن‌ها نیز سال‌ها می‌گذرد، روزهای اخیر انتشار خبری در مورد درخواست افزایش قیمت توسط سازندگان این طرح، گلایه شدید متقاضیان را به دنبال داشت.

انبوه‌سازان این طرح، درخواست افزایش قیمت را البته رد کردند اما واکنش‌ها به آن ادامه داشت و کار به‌جایی رسید که حتی باوجود اعلام مسئولان شهر جدید پردیس و فرمانداری این شهرستان مبنی بر اینکه هرگونه افزایش قیمت مردود است، نگرانی متقاضیان طی روزهای گذشته پایان نیافت و این افراد با حضور به ادارات متولی شهرستان اعتراضشان را اعلام کنند.

پیمانکار و سازنده مدعی هستند پول‌های دریافتی هزینه شده و کفاف هزینه‌ها را نداده لذا پولی در بساط نیست و باید مردم بیشتر پول بدهند، مردم می‌گویند ما در زمان خودش، هر آنچه توافق شده پرداخت کرده‌ایم و حتی سه نوبت اضافه پرداخت داشته‌ایم لذا پیمانکار باید سر موقع کارها را تحویل می‌داده است، شرکت عمران پردیس به‌عنوان متولی می‌گوید پیمانکار و سازنده باید پاسخگو باشند و پول گرفته‌اند و باید کار تحویل دهند اما این وسط مشخص نیست که سرانجام زندگی مردمی که پول داده‌اند و تاکنون بی‌سرپناه مانده‌اند را چه کسی باید پاسخ دهد.

نکته مهم این است که در این چرخه مردم مستقیم پول را به سازنده تحویل نمی‌دهند و باید مشخص شود چطور وقتی کار اجرایی نشده، پول مردم در اختیار سازندگان قرارگرفته و اینک مردم با انبوهی از وعده‌های بر زمین مانده، منتظر مانده‌اند.

فاز پنج مسکن مهر پردیس یکی از فازهاست که برخلاف اعلام موعد تحویل که بر اساس آخرین توافق، پس از چند نوبت خلف وعده، قرار بوده تا پایان سال گذشته تحویل شود، هنوز واحدهای آن تکمیل‌نشده و تا این زمان حداقل سه ماه از موعد تحویل می‌گذرد.

متقاضیان این واحدها در فاز پنج که این روزها اعتراض‌هایشان افزایش‌یافته می‌گویند دیگر به تنگ آمده‌اند و نه تاب اجاره‌نشینی دارند و نه واحدی در اختیار که در آنجا مستقر شوند و این در حالی است که هزینه‌هایی که مطالبه شده را تاکنون پرداخته‌اند.

صرف‌نظر از مشکل تأخیر در پایان کار این واحدها، ساکنانی که واحدهایشان را تحویل گرفته‌اند هم هنوز گلایه‌مندند و می‌گویند: نشت فاضلاب به داخل واحدها، مشکل تردد ساکنان فازهای 5-8-11 به شهر پردیس، درمانگاه با امکانات محدود، گرانی مواد غذایی به دلیل محدود بودن مغازه‌ها، مشکل آنتن دهی بعضی از اپراتورهای تلفن همراه و نبود بانک، کلانتری و بیمارستان ازجمله دیگر مشکلات این منطقه است.

پاسخ متولیان شهرستان

فرماندار پردیس درباره این موضوع گفت: زیرساخت‌های مسکن مهر نیاز به توجه ویژه دارد، روند استقرار جمعیت در این شهرستان تازه تأسیس بسیار شتاب گرفته ولی نیازهای اولیه این جمعیت هنوز تدارک دیده نشده است.

مرتضی حیدری بر لزوم مهیاشدن خدمات زیر و روبنایی برای تحویل واحدها تأکید کرد و افزود: بعضی از واحدهایی که در گذشته واگذارشده‌اند نیز از خدماتی مانند راه دسترسی مناسب، آسانسور، گاز و آب برخوردار نیستند.

وی اضافه کرد: پایان عملیات احداث بنا به‌منزله آمادگی برای تحویل نیست و همه خدمات باید هم‌زمان با واگذاری واحد آماده بهره‌برداری باشد.

حیدری گفت: فرمانداری بر اساس وظیفه ذاتی خود، ایجاد هماهنگی بین ادارات و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را بر عهده دارد که در این مورد خاص نیز همچون گذشته به وظایف خود عمل می‌کند و با توجه به فراز و نشیب ایجادشده در پروژه‌های مسکن مهر در پیگیری پروژه‌ها اهتمام جدی دارد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز در این زمینه گفت: در کل فازها تا حدودی به تعهدات خود عمل کرده‌ایم اما وضعیت فاز پنج از دیگر فازها بدتر است.

ابراهیم نظری نیا افزود: قراردادهای خوبی از طریق سازنده (انجمن انبوه‌سازان) با پیمانکاران بسته‌شده اما پیمانکاران برای تحویل طرح تأخیر دارند.

وی درباره درخواست افزایش قیمت در ساخت این طرح‌ها گفت: افزایش قیمت خط قرمز شرکت عمران پردیس است و اجازه این کار را نمی‌دهیم، سازندگان باید پاسخگوی تعهداتشان باشند.

این مسئول تأکید کرد: افزایش قیمت نداریم، قرارداد الحاقیِه با پیمانکاران منعقد و در الحاقیِ به‌صراحت قیدشده که اگر پیمانکار نتواند کار را تمام کند، علاوه برگرفتن کار از پیمانکار قیمت هم به قیمت اولیه برمی‌گردد و با همان قیمت تسویه می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به بدقولی پیمانکاران اظهار داشت: برخی انبوه‌سازان طرح توانایی و تخصص لازم برای ساخت‌وساز مسکن را ندارند و از برنامه کاری عقب هستند به همین دلیل جایگزینی بعضی از انبوه‌سازان را در دستور کار قرار داده‌ایم تا پروژه پیشرفت کند و واحدها را به متقاضیان تحویل دهیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد