hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان در رتبه نخست مهاجرت کشور

لرستان در رتبه نخست مهاجرت کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با اشاره به اینکه این استان رتبه اول مهاجرت را در کشور دارد، گفت: نرخ بیکاری در لرستان 13/5 درصد است. 

به گزارش مهر، علی هادی چگنی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان با بیان اینکه لرستان در بحث مهاجرت رتبه اول کشور را دارد، اظهار داشت: سالانه حدود ۱۲ هزار نفر از استان مهاجرت می‌کنند. او با اشاره به ظرفیت‌های مهم کشاورزی لرستان، گفت: از حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب آب ۹ میلیارد مترمکعب در استان تولید می‌شود و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از استان‌های هم‌جوار تولید می‌شود و به‌صورت رواناب از لرستان خارج می‌شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بیان اینکه از این میزان فقط یک میلیارد مترمکعب آب در استان استفاده می‌شود، گفت: ۱۶ سد در لرستان وجود دارد و این در حالی است که حجم ذخیره آب آن‌ها بسیار کم است و اگر سدهایی مانند معشوره اجرایی می‌شد شرایط استان ازنظر منابع ذخیره آب خیلی بهتر بود.

تدوین برنامه عملیاتی توسعه لرستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با اشاره تدوین برنامه عملیاتی توسعه لرستان، بیان داشت: همچنین فرصت‌های اقتصادی در لرستان بررسی‌شده که درنهایت ۹۴ مورد امکان‌سنجی شده است. چگنی با اشاره به استفاده نامطلوب از منابع آبی به دلیل اجازه ندادن وزارت نیرو، عنوان کرد: در جریان سیلاب وزارت نیرو اجازه تخصیص آب را به استان داد که البته تا حدودی دیر شده است. او با بیان اینکه درآمد سرانه در لرستان پایین و نرخ تورم بالا است، گفت: متأسفانه ظرفیت‌های استان به فعلیت نرسیده و باید زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان فراهم شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مطالبه لرستان تخصیص آب است که اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که حل شود، تصریح کرد: الان موقع چاره‌اندیشی وزارت نیرو است. چگنی با بیان اینکه در این رابطه یک کمیته تشکیل و نیاز آبی استان تعیین‌شده است، افزود: اگر سد معشوره عملیاتی می‌شد ما خیلی از خسارت‌های سیلاب را نداشتیم. او در ادامه با اشاره به اینکه ۷۵۰ کیلومتر لوله انتقال نفت در لرستان وجود وارد و یک پالایشگاه نداریم، گفت: متأسفانه وزارت نفت به دلایل مختلف به لرستان خوراک پالایشگاه نمی‌دهد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بیان اینکه بنیاد مستضعفان پروژه‌های خود را در استان عملیاتی نمی‌کند، افزود: لرستان به لحاظ زیرساخت‌ها دارای مشکلات فراوانی است. چگنی با بیان اینکه اگر زیرساخت‌ها ایجاد نشود بخش خصوصی در لرستان سرمایه‌گذاری نمی‌کند، بیان داشت: توسعه مشارکت عمومی و خصوصی، ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری و مالیاتی و … در استان باید موردتوجه قرار گیرد.

لزوم رفع مشکلات مربوط به صندوق توسعه ملی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در رابطه با پروژه راه‌آهن بروجرد و دورود - خرم‌آباد گفت: منابع این پروژه‌ها باید تأمین شود. چگنی با اشاره به مطالبه ۳۰ میلیارد تومانی طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد، افزود: در جریان سیلاب، لرستان ۸ هزار میلیارد خسارت‌دیده که از این میزان ۷۰۰ میلیارد تاکنون اختصاص پیداکرده و از این میزان نیز ۶۵ درصد تخصیص‌یافته است. او با تأکید بر اینکه راه‌ها، زیرساخت‌ها و … مناطق سیل‌زده به‌صورت موقت ایجادشده است، گفت: همچنین اعتبار ساختمان جدید استانداری برای تکمیل نیاز بوده که باید تأمین شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در ادامه با تأکید بر لزوم رفع مشکلات مربوط به صندوق توسعه ملی، گفت: همچنین مشکلات اعتباری لاستیک‌سازی خرم‌آباد از طریق بانک عامل باید رفع شود. چگنی همچنین با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف واحدهای در تملک بانک‌ها، افزود: عدم تأمین و ابلاغ ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی یکی دیگر از مشکلات موجود در استان است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد