hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اولین نمونه کیفی آنتن مخابراتی کامپوزیتی بازتابی در کشور ساخته شد

اولین نمونه کیفی آنتن مخابراتی کامپوزیتی بازتابی در کشور ساخته شد

اولین نمونه کیفی آنتن مخابراتی تمام کامپوزیتی بازتابی باند ku برای استفاده در ماهواره‌‍‌های مخابراتی در ارتفاعات بالای ۳۶ هزار کیلومتر در کشور توسط متخصصان مرکز تحقیقاتی شهید قندی ساخته شد.
به گزارش ایرنا، یکی از مهم‌ترین ملزوماتی که برای ماهواره‌های مخابراتی در ارتفاع‌های بسیار بالا (ارتفاعات بالای ۳۶ هزار کیلومتری) وجود دارد یک آنتن مخابراتی مطمئن و دقیق است.
مجید مختاری دکترای هوا فضا از مرکز تحقیقات شهید قندی در خصوص این فناوری گفت: در این مرکز، اولین نمونه کیفی آنتن تمام کامپوزیتی با استفاده از الیاف کربن ساختیم، وزن آن بسیار سبک است، دقت بسیار بالایی دارد و شرایط خارج جو را تا حد امکانی که می‌شد تأمین کرد، تحمل می‌کند.
وی بیان کرد: این آنتن مخابراتی طراحی شده باید علاوه بر برخورداری از وزن بسیار پایین، تست‌های مربوط به داشتن مشخصات فضای قابل جذب و بارگذاری‌های شدیدی که حین پرتاب به آن اعمال می‌شود را پاس کرده، تست‌های مربوط به این آنتن در مرکز تست آنتن تکتا در ایران انجام شده است.
وی یادآور شد: کل مراحل ساخت تأمین و طراحی این آنتن در داخل کشور انجام شده و خروجی این کار علاوه بر آنتن مخابراتی کامپوزیتی، یک نرم‌افزار است که می‌تواند رویه‌های آنتنی (سطح بازتاب‌کننده هر آنتن را رویه می‌گویند) را شبیه‌سازی کند و بر اساس آن سطحی که آنتن می‌خواهد روشن کند، رویه پیشنهاد دهد.
وی گفت: بر اساس فناوری این نرم‌افزار، سطح بشقابی‌شکل آنتن می‌تواند با عمق‌ها و شکل‌های هندسی مختلف طراحی و ساخته شود، این بر اساس طراحی است که مهندس مخابرات انجام می‌دهد و بر اساس چیزی که طراحی می‌شود، ساخت آن در تیم مکانیک صورت می‌گیرد، که البته این یک کار رفت و برگشتی است که باید هم‌زمان در فرایندهای طراحی و تحلیل، هر دو گروه درگیر فرآیند باشد تا حلقه‌های بازگشتی و اصلاحی روی سازه انجام شود و به محصول نهایی دست پیدا کنند.
بومی‌سازی دانش ساخت قطعات کامپوزیتی در کشور
مختاری ادامه داد: در کنار این نرم‌افزار، دانش ساخت قطعات کامپوزیتی هم بومی شده و در مرکز تحقیقاتی شهید قندی رسوخ پیدا کرده است که می‌تواند سرریز آن در حوزه‌های دیگر دانشی در داخل کشور استفاده شود.
این متخصص افزود: این آنتن در حوزه مخابراتی برای برقراری ارتباط مخابراتی بین ماهواره‌هایی که در اتفاع ۳۶ هزار کیلومتری هستند با پایگاه‌های زمینی کاربرد دارد، این آنتن بر روی ماهواره نصب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه نمونه مهندسی این آنتن در گام قبلی در سال ۸۹ تا ۹۳ در مرکز تحقیقات شهید قندی ساخته شده و تست‌های مربوطه را انجام داده بود، افزود: نمونه ساخته شده، نمونه کیفی آنتن هست و سطح بارگذاری‌ها و شرایط بارگذاری‌ها در این نمونه سختگیرانه‌تر است، این نمونه در صف تست مکانیکی قرار دارد که بعد از انجام آن، می‌توان گفت، کل تست‌های لازم برای یک سازه، روی آن انجام شده و به عنوان اولین نمونه‌ای است که در کشور با این مشخصات ساخته شده است.
مختاری با توضیح اینکه الان ما در مدار ژئو ماهواره‌ای نداریم که بتوانیم بگوییم این آنتن در این زمینه می‌تواند تجاری شود و به فروش برسد، اظهار کرد: سرریز این دانش می‌تواند وارد حوزه‌های دیگر شود و از آن کسب درآمد کرد، اولین سطوح پایین‌تری که برای این آنتن متصور هستیم و قابل ارائه به بازار تجاری است و ما در برنامه خود داریم عرضه این آنتن به مجموعه‌های عمومی مثل بانک‌ها و صدا و سیماست، سعی داریم این محصول را تجاری‌سازی کنیم و از آن مهم‌تر با توجه به سطح دانش بالایی که به آن رسیده‌ایم، بتواند تجاری شود و این دستاورد انتفاع مالی نیز داشته باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد