hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > البرز| کمبود 700 مدرسه در البرز

البرز| کمبود 700 مدرسه در البرز

اگر به­طور متوسط برای هر مدرسه 10 کلاس درس در نظر بگیریم حدود 700 مدرسه در استان باید ساخته شود که این پروژه نیازمند وجود زمین است و همکاری ادارات استاندارد، راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر دستگاه­های اجرایی را می­ طلبد.

به گزارش رویداد امروز، محمد دلاوریان، مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز گفت: حدود 40 درصد مدارس البرز نیازمند ترمیم، تخریب و بازسازی هستند و مقاوم‌سازی این بناها باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا در صورت وقوع زمین‌لرزه در استان البرز، مدارس قدیمی آسیب­پذیر بوده و تخریب خواهند شد.مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز بیان کرد: در حال حاضر جمعیت دانش­آموزان مدارس استان البرز 470 هزار نفر است که با توجه به مهاجرپذیر بودن البرز این تعداد هر ساله با ورود 12 هزار دانش­آموز مهاجر در حال افزایش است که برای این تعداد محصل تازه وارد 400 کلاس درس نیاز است.

پیش از این نیز عزيزاله شهبازي، استاندار البرز در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران اظهار داشت: احداث فضاهاي آموزشي جديد در البرز كه داراي بيشترين مدارس دو شیفته، رشد بالاي سالانه دانش­آموزي، تراكم دانش‌آموزی بالاتر از ميانگين كشوري در كلاس درس و فرسوده بودن نيمي از مدارس است، ضروري است. در برخي از مناطق البرز واحدهاي مسكوني به‌صورت مجتمع يا شهرك ساخته شده است درحالی‌که فضاي آموزشي براي آن پیش‌بینی‌نشده است. او تصريح كرد: البرز نياز به ساخت فضاي آموزشي دارد زيرا جمعيت دانش­آموزي آن هر ساله در حال رشد است و بايد سالانه 400 كلاس درس جديد در اين استان احداث و تجهيز شود.

کمبود 700 مدرسه در البرز

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز با بیان اینکه البرز ازنظر سرانه آموزشی در جایگاه سی­و­یکم قرار دارد، مطرح کرد: کمبود فضای آموزشی موجب شده تا حدود 48 درصد مدارس استان به‌صورت دو شیفته فعالیت کنند که این موضوع معضلات خاص خود را به دنبال دارد. دلاوریان اذعان کرد: عدم رسیدگی به دانش آموزان و پاسخگویی به سؤالات آن‌ها از سوی معلم و عدم تمرکز دانش آموزان موجب می‌شود محصل از 100 درصد مطالب تدریس شده 70 درصد را فراگیرد که این امر مشکلاتی را در آینده او، جامعه و درنهایت توسعه کشور به دنبال خواهد داشت.

افزایش 10 برابری اعتبارات تخصیص‌یافته به فضاهای آموزشی البرز

دلاوریان توضیح داد: با توجه به کمبود فضای آموزشی در استان البرز و باهدف رفع این محرومیت، سال جاری اعتبارات تخصیص‌یافته به این موضوع با افزایش 10 برابری همراه بوده است که همکاری دستگاه­های مربوطه را می­طلبد تا بتوانیم این اعتبارات را به نحو احسن دریافت کنیم و مجبور به ارجاع آن نشویم. مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز اظهار کرد: با در نظر گرفتن اعتبارات استانی و کمک­های خیرین اعتبارات سنگینی به بخش فضای آموزشی تعلق‌گرفته اما کمبود نیرو و زمان محدود جهت انجام پروژه­های بازسازی در اداره کل نوسازی مدارس استان ملموس است که بااین‌وجود جذب بودجه مشخص‌شده امری دشوار به شمار می‌رود. دلاوریان مطرح کرد: سال گذشته با جذب اعتبار 10 میلیارد تومانی توانستیم پروژه­های نیمه‌تمام مربوط به سال­ها پیش را تا حدودی به سرانجام برسانیم و 160 کلاس درس را به اداره کل آموزش‌وپرورش استان تحویل دهیم و مبلغ باقیمانده نیز صرف پروژه­های در دست اجرا می­شود که این رقم معادل ساخت یک هزار کلاس درس است. او افزود: مدارس 20 کلاسه که حدود 50 سال از احداث آن­ها گذشته است، استانداردهای امروز مانند فضاهای کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه را دارا نیستند و این امر موجب می­شود تا از فضاهای دیگر مدرسه مانند انباری و حیاط جهت انجام فعالیت­های عملی دانش آموزان استفاده شود که ازنظر فضا و نور مناسب نیستند.مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز با اشاره به اینکه برخی از شهرستان‌ها مانند ساوجبلاغ و طالقان سرانه آموزشی بهتری دارند عنوان کرد: وجود مشکلات در نواحی سه و چهار کرج، فردیس، محمد شهر و کمال شهر موجب می‌شود تا امر نوسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی این مناطق در اولویت قرار گیرد.

کمبود زمین برای احداث فضای آموزشی

دلاوریان به کمبود زمین به‌عنوان یک معضل جدی اشاره کرد و گفت: در آموزش به دلیل کنترل­های لازم و محدودیت­های آموزشی طبقات مدارس در دوره ابتدایی از سه و دوره متوسطه از چهار نمی­تواند بیشتر باشد لذا دو یا سه‌طبقه کردن مدارس نیز نمی­تواند مشکلی را حل کند. او با اشاره به اینکه سالانه زمین­هایی با متراژ بالا به ساختمان‌های تجاری تعلق می­گیرد، تصریح کرد: باید به‌اندازه تجارت به فرهنگ و آموزش هم‌بها داده شود و در تعلق زمین به برخی پروژه­های عمرانی درآمد مالی مدنظر قرارگرفته نشود، زیرا با تربیت دانش­آموزان نخبه در مدارس با شرایط عالی این امر به‌خودی‌خود حاصل می­شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز در پایان مطرح کرد: خیرینی که قصد همکاری با اداره کل نوسازی مدارس استان و ساخت کلاس درس و مدرسه را دارند درصورتی‌که 30 درصد پروژه توسط آن‌ها انجام شود 70 درصد باقیمانده به‌وسیله بودجه­های تخصیص‌یافته انجام می­شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد