hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > همدان| خیز بلند برای رونق گردشگری

همدان| خیز بلند برای رونق گردشگری

غار علیصدر، آرامگاه ابوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، کوهستان الوند؛ اینها تنها بخشی از جاذبه های گردشگری همدان هستند اما این استان علیرغم برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری هنوز نتوانسته جایگاهی در بازار گردشگری کسب کند اما شاید انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ راهگشای این مسیر شود.


کارشناس گردشگری استان همدان در همین خصوص بابیان اینکه باید برای معرفی همدان تلاش کرد، گفت: در نخستین گام در سال ۹۵ میزبانی میهمانان هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری را در استان شاهد بودیم که ۱۴۰ میهمان از ۲۴ کشور دنیا طی ۳ روز در همدان حضور داشتند و ظرفیت‌های گردشگری همدان با برنامه‌ریزی مناسبت به آنان معرفی شد.

بهجت عباسی بابیان اینکه در ادامه این سیاست‌ها در سال ۹۶ برای نخستین بار در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد، گفت: استان همدان در ادامه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی گردشگری، پیشنهاد میزبانی این رویداد را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ارائه کرد و نامزد این عنوان ارزشمند شد که خوشبختانه در نشست کامبوج مورد استقبال وزرای گردشگری ACD و در نشست وزرای خارجه نیز مورد تأیید قرار گرفت و آبان ماه پارسال به استان اعلام شد.

وی بابیان اینکه مجمع گفتگوی کشورهای آسیایی با ۳۴ عضو فراگیرترین تشکل آسیایی است که در سال ۲۰۰۲ باهدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس‌شده و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۴ رسما به عضویت این مجمع درآمده است، اضافه کرد: کشورهای عضو مجمع گفتگوی آسیایی شامل ویتنام، ازبکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، تایلند، تاجیکستان، سریلانکا، سنگاپور، عربستان سعودی، روسیه کره جنوبی، قطر، فیلیپین، پاکستان، عمان، نپال، میانمار، مالزی، قرقیزستان، کویت، قزاقستان، ژاپن، ایران، اندونزی، هند، چین، کامبوج، بوتان، برونئی، بنگلادش، بحرین، افغانستان، مغولستان و لائوس هستند.

عباسی در توضیح اهداف اصلی این مجمع ترویج همکاری کشورهای آسیایی در زمینه نقاط قوت و فرصت‌های شناسایی‌شده که بتواند فقر را کاهش داده و باعث پیشرفت سطح زندگی مردم آسیا شود را مورد تأکید قرارداد و گفت: توسعه بازار ملی اقتصاد و افزایش قدرت چانه‌زنی به‌جای رقابت میان کشورهای عضو و درنتیجه افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دیگر اهداف برشمرد.

کارشناس گردشگری استان همدان معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به‌عنوان مقصد گردشگری تورهای ورودی را از اهداف پذیرش میزبانی این رویداد در استان همدان برشمرد و گفت: توسعه گردشگری بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های جدید جذب سرمایه‌گذار، تلاش برای رونق اقتصادی استان و منطقه و ارتقا کمی و کیفی زیرساخت‌های گردشگری و تأسیسات مرتبط از دیگر اهداف پذیرش این میزبانی است.

بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها در استان همدان به سمتی متمایل شده تا با میزبانی شایسته رویداد «همدان ۲۰۱۸» فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی بیشتر همدان مهیا شود.

ضرورت مشارکت مردمی

در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز یکی از دستاوردهای این رویداد را درگیر شدن استان همدان برای تقویت گردشگری عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در زمینه ارائه ایده‌های خلاقانه پیرامون توسعه گردشگری به شکل‌گیری دبیرخانه رویداد «همدان ۲۰۱۸» اشاره کرد.

علی مالمیر افزود: مهم‌ترین کمیته‌های این دبیرخانه کمیته تبلیغات و کمیته اطلاع‌رسانی است که مسئولیت کمیته تبلیغات به شهرداری همدان و مسئولیت کمیته اطلاع‌رسانی به خانه مطبوعات واگذار شد.

مالمیر بابیان اینکه استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری است، گفت: استان همدان بر اساس داشته‌هایش در بین ۵ استان برتر گردشگری کشور قرار دارد اما معرفی جاذبه‌های گردشگری این استان حلقه مفقوده صنعت گردشگری در همدان است که برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» می‌تواند در معرفی استان بسیار مؤثر باشد.

مالمیر بابیان اینکه رویداد «همدان ۲۰۱۸» جمعیت زیادی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌کند، افزود: امسال دو رویداد همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و رویداد نشست اعضای سازمان جهانی گردشگری در استان همدان برگزار خواهد شد و بزرگان صنعت گردشگری دنیا وارد استان می‌شوند.

وی بابیان اینکه همدان سال ۲۰۱۸ به مدت یک سال به‌عنوان پایتخت گردشگری معرفی‌شده است، بیان کرد: همدان در این‌یک سال رویدادهای مختلفی را تعریف کرده تا طنین اخبار گردشگری را در رسانه‌ها داشته باشد.

مالمیر گفت: سال ۲۰۱۸ رویدادهای مختلفی در همدان تعریف‌شده که تاکنون ۲۸ رویداد قطعی شده اما نیازمند هماهنگی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاست هرچند ممکن است برخی کاهش و تعدادی نیز افزایش یابد.

امیدواریم تبلیغات مؤثر واقع شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز عنوان کرد: علیرغم فعالیت و تلاش‌های انجام پذیرفته، رویدادهای همدان باید با محوریت مردم و با همکاری هرچه بیشتر بخش خصوصی انجام شود. محمود رضا عراقی گفت: با توجه به اینکه رویدادهای همدان ۲۰۱۸ یک رویداد خوب برای معرفی هرچه بهتر همدان در زمینه گردشگری است اداره کل صنعت معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی باید با بخش خصوصی وارد مذاکره شده و بخش خصوصی را به مشارکت بطلبند.

وی بابیان اینکه باید برنامه‌های درخورشان همدان تهیه و درسال ۲۰۱۸ به اجرا درآید، گفت: برنامه‌های تبلیغی خوبی برای همدان در خارج از استان در حال انجام بوده که امیدواریم در تعطیلات آخر ماه رمضان و تابستان ثمرات آن را شاهد باشیم. طی چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی تمام توان خود را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان به کار گرفتند تا به شکل‌های مختلف همدان را معرفی کنند و سهمی در افزایش ورود مسافران به استان همدان داشته باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد