hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رسانه > راهکار جدید دانشمندان برای مبارزه با چاقی: قهوه بنوشید

راهکار جدید دانشمندان برای مبارزه با چاقی: قهوه بنوشید

با اینکه شاید مصرف قهوه احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، اما تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند تاثیرات مثبتی هم بر سلامتی داشته باشد.

با اینکه شاید مصرف قهوه احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، اما تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند تاثیرات مثبتی هم بر سلامتی داشته باشد. مثلا ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان پروستات، پارکینسون، آلزایمر و مشکلات قلبی را کاهش بدهد. علاوه بر این‌ها حالا تحقیقی جدید دانشمندان را به این باور رسانده که قهوه می‌تواند برای لاغری هم مفید باشد.

در بدن ما دو نوع چربی وجود دارد: چربی سفید که محل ذخیره‌سازی کالری‌های اضافه است و چربی قهوه‌ای که با سوزاندن کالری‌ها گرمای بدن را تولید می‌کند. وجود بیش از حد چربی سفید در بدن باعث چاقی افراد شده و در نقطه مقابل زیاد بودن چربی قهوه‌ای باعث لاغر ماندن می‌شود.

با این اوصاف تحریک مصنوعی چربی‌های قهوه‌ای برای سوزاندن کالری می‌تواند به لاغری کمک کند. اما بر اساس گفته‌های دانشمندان تا به حال کسی نتوانسته متد قابل قبولی برای تحریک چنین فعالیتی در بدن انسان ارائه کند.

به همین دلیل دانشمندان دانشگاه ناتینگهام بریتانیا، برای ارائه متد جدیدی اقدام کرده و با انجام آزمایشاتی روی سلول های بنیادی به بررسی تاثیر قهوه روی چربی‌های قهوه‌ای پرداختند. بعد از مشخص شدن اینکه دوز خاصی از قهوه می‌تواند موثر باشد، دانشمندان تحقیق در مورد تاثیر همین متد روی انسان‌ها را آغاز کردند.


برای این کار آنها از یک تکنیک تصویربرداری حرارتی خاص استفاده کردند تا بتوانند محل فعالیت چربی‌های قهوه‌ای را در بدن تشخیص داده و مشاهده کنند. در واقع بیشتر چربی‌های قهوه‌ای بدن انسان در ناحیه گردن قرار دارند. سی دقیقه بعد از اینکه 9 سوژه تحقیق قهوه نوشیدند، چربی قهوه‌ای آن‌ها گرم‌تر شد که یعنی سوزاندن کالری در بدن آن‌ها شروع شده بود.

در مرحله بعد تحقیق دانشمندان باید به بررسی این موضوع بپردازند که آیا تنها کافئین روی این روند تاثیر گذاشته یا مواد دیگری هم در این نوشیدنی می‌توانند چنین نتیجه‌ای روی چربی‌های بدن داشته باشند.

به گفته یکی از محققان این پروژه:

این اولین تحقیق است که به بررسی تاثیر مستقیم یک فنجان قهوه روی عملکرد چربی قهوه‌ای در انسان می‌پردازد. از آنجایی که چاقی یکی از بزرگترین دغدغه‌های اجتماع بوده و همچنین اپیدمی دیابت روبه افزایش است، نتایج بالقوه تحقیق ما می‌تواند بسیار مهم و بزرگ باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد