hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرکزی استان جوان در تولید پسته

مرکزی استان جوان در تولید پسته

تا کمتر از چند دهه قبل استان مرکزی در زمینه کشت پسته حرفی برای گفتن نداشت اما در حال حاضر ساوه و زرندیه به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و پسته تولیدی آن‌ها حتی به عرصه صادرات هم‌قدم گذاشته است. 

به گزارش رویداد امروز، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: استان مرکزی، استان جوان کشور در تولید پسته است. حسن شریفی اظهار کرد: سطح زیر کشت پسته شهرستان ساوه به حدود ۳۵۰۰ هکتار رسیده و شهرستان‌های ساوه و زرندیه قطب تولید پسته استان مرکزی هستند. او با اشاره به فعالیت مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه اظهار کرد: این مجتمع که حجم قابل‌توجهی از باغ‌های پسته ساوه را در دل خود جای‌داده است به‌عنوان تولیدکننده برتر استان در خصوص میزان سطح زیر کشت و عملکرد به شمار می‌رود. شریفی با تأکید بر انجام مکانیزاسیون در باغ‌های پسته گفت: باید باغ‌های پسته را به سمت‌وسوی مکانیزاسیون هدایت کرد و با باغداری علمی و مجهز به دانش روز به تولید پسته اقدام کرد. او از بنیاد تعاون زندانیان کشور به‌عنوان دستگاه تخصصی کشور در تولید پسته یادکرد و افزود: بنیاد تعاون توانسته است با توسعه باغ‌های پسته در استان‌های پسته خیز کشور به یک مجموعه تخصصی تولید این محصول تبدیل شود.

از مشکلات بیمه تا افزایش هزینه‌ها

یک کارآفرین اهل ساوه هم که چند سال است زمینش را به پسته زار تبدیل کرده نیز در این زمینه گفت: سال 70 تصمیم گرفتم که زمینم را به کشت پسته اختصاص دهم و تا چند سال بعد کسی کارم را تائید نمی‌کرد و می‌گفتند زمين اين منطقه استعداد ندارد اما حالا همه اطرافیانم هم به کشت پسته مشغول شده‌اند که کار پرزحمت اما پربازدهی است البته بازدهی هرسال یکسان نیست و سرمازدگی و خشکسالی پسته زارها را تهدید می‌کند. او در مورد مشکلات کشت پسته افزود: براي جمع‌کردن هر کیلو پسته دستمزد زیادی می‌دهیم و از سوی دیگر کود و سم موردنظرمان وارداتی است که در ماه‌های اخیر با نوسانات قیمت دلار قیمت آن‌ها به‌شدت افزایش‌یافته است البته سم روش مطلوبی برای مقابله با آفات پسته نیست زيرا خود سم مقاومت درخت را نيز كاهش مي‌دهد. او در مورد مشکلات بیمه افزود: شركت بيمه كشاورزي به‌صورت دولتي است به همه باغ‌ها به یک‌چشم نگاه مي‌كند درحالی‌که هر باغ و هر درخت حق بيمه خاص خود طلب می‌کند و مزارع پسته بیشتر در معرض انواع آسیب‌ها هستند که به این مهم توجه نمی‌شود.

پسته ساوه از سیل و سرمازدگی جان بدر برد

مدیر مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه گفت: از ابتدای تیرماه محصول پسته باغات شهرستان ساوه به مرحله مغزدهی رسیدند. عباس اصغری مقدم پسته‌کاری را مانند سایر فعالیت‌های باغی شامل سه مرحله کاشت، داشت و برداشت دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون باغات پسته شهرستان ساوه در مرحله داشت به سر می‌برند و عملیات کوددهی و مبارزه با آفات احتمالی و نیز آبیاری در پروسه زمان‌بندی‌شده به‌منظور عملکرد بهتر در دستور کار است. او به ساماندهی و اصلاح باغات پسته طی چند سال اخیر نظیر هرس و پیوند زنی اشاره کرد و گفت: با تدوین تقویم زمانی تغذیه باغات پسته بر اساس فصول سال و نوع تغذیه، گام مؤثری در افزایش عملکرد تولید محصول پسته برداشته‌شده است، به‌گونه‌ای که خسارت ناشی از آفات پسته به حداقل رسیده است.

اصغری مقدم با اشاره به بروز سرمازدگی بهاره در شهرستان گفت: خوشبختانه سرمای بهاره و سیل فروردین‌ماه خسارتی به باغات پسته مجتمع کوثر وارد نکرد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود مانند سال گذشته شاهد عملکرد مطلوب در میزان تولید باشیم و حتی افزایش چنددرصدی در عملکرد تولید دور از انتظار نیست.

او ادامه داد: مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه با احداث ۲۴۰ هکتار باغ پسته که ۲۱۰ هکتار آن فندقی و احمد آقایی بوده و ۲۰ هکتار رقم اکبری و ۱۰ هکتار کله قوچی است، در راستای اشتغال، تولید و خلق ثروت فعالیت می‌کند و موفق به کسب سه عنوان کارآفرین برتر و دو عنوان تولیدکننده نمونه پسته در سطح کشور و استان شده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد