hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > استقبال از بورس رو به افزایش است

استقبال از بورس رو به افزایش است

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امکان ایجاد حباب در بورس وجود ندارد، گفت: شرکتی که در بورس قرار دارد از بیشترین میزان شفافیت برخوردار است و این شرکت‌ها با فروش سهام یا اوراق بهادار خود به چرخه تولید کمک‌رسانی می‌کنند. بورس به‌صورت شفاف عمل می‌کند و اگر تخلفی نیز در سطح محدود ایجاد شود به‌صورت جدی و سریع با آن برخورد می‌شود.

احمدرضا منزه: یاسر فلاح در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار سرمایه ایران متشکل از یک نهاد ناظر است که چهار بورس را به‌عنوان زیرشاخه تحت نظر دارد، اظهار کرد: از این زیرشاخه‌ها می‌توان به بورس‌های منطقه‌ای از جمله بورس اصفهان که از نمایندگان بورس تهران است اشاره کرد، همچنین 22 بورس منطقه‌ای در کشور فعال است.

او با تاکید بر اینکه 108 شرکت کارگزاری وجود دارند که نیمی از آنها در زیان قرار دارند، افزود: یکی از دلایلی که سازمان بورس کارگزاری اعطا نمی‌کند این است که از زیان جلوگیری کند. کارگزاران رابط بین مردم و شرکت بورس هستند و اگر به آمار‌های بورس دقت کنیم میل به سرمایه‌گذاری روند چشمگیری دارد و حجم معاملات حاکی از رشد 221 درصدی است.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه در بازارهای غیرمولد دارایی مردم بلوکه می‌شود، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند، اما در افق 10 سال میزان بازدهی بورس به طور مشخص بیشتر از تمام بازارهای اقتصادی است و باید توجه کرد بازار سهام یک بازار بلندمدت است و نیاز به صبر حوصله دارد و افراد عجول ضرر خواهند کرد، چراکه بورس محلی برای نگهداری ثروت در برابر امواج تورمی در افق بلندمدت است.

فلاح در خصوص تعداد شرکت‌های حاضر در بورس، گفت: در حال حاضر 630 شرکت در بورس و فرا بورس با هویت داخلی و خارجی در حال فعالیت هستند و قرار نیست تمام این شرکت‌ها سود و ضرر یکسانی داشته باشند، چراکه تحریم‌ها و عوامل متعددی در بورس تاثیرگذار هستند، بنابراین سهامداران باید به تشکیل سبدی از سهام‌ها بپردازند و در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کنند تا اگر شرکتی دچار ضرر شد در نهایت سهامدار به ضرر نرسد.

او با اشاره میزان معاملات در بازار تهران، تشریح کرد: ارزش معاملات در بورس تهران طی خرداد 95، دوهزار میلیارد ریال بوده که این عدد در خرداد 98 به سیزده هزار میلیارد رسید و به واسطه همین امر تعداد معاملات در خرداد 95، معادل 65 هزار بود که در خرداد 98 به 323 هزار معامله رسید و از طرفی حجم معاملات در حدود یک میلیارد سهم بوده که در سال 98 به 4/4 میلیارد رسیده است و این آمار نشان می‌دهد تحولی بنیادین در بورس در حال وقوع است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار کشور همچنین از افزایش تعداد کدهای سهامداران خبر داد و گفت: تعداد کدهای سهامداری به 5/12 میلیون رسیده که این عدد در سال 93، معادل هشت میلیون نفر بود، لذا ضریب نفوذ سرمایه‌گذاری در بورس به عدد 15 درصد رسیده است.

فلاح در ادامه با ارائه گزارشی از آمارهای بورس اصفهان، تصریح کرد: ارزش معاملات اصفهان در سال 97، پنج هزار و 140 میلیارد تومان بود و اصفهان پس از کیش در جایگاه دوم منطقه‌ای قرار دارد. لذا معتقدیم سرمایه‌گذاران اصفهانی می‌دانند که در کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنند.

او افزود: اصفهان در دریافت کدهای سهامداری با 10 هزار و 500 نفر جمعیت دومین شهر و بعد از مشهد است و در حجم معاملات نیز اصفهان با 17 هزار و 823 سهم در جایگاه دوم قرار دارد و این آمار نشان‌دهنده این است که مردم به بورس گرایش دارند و باید علم آنان را در این زمینه گسترش دهیم.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در خصوص آموزش بورس، گفت: تمام مؤسسات فرهنگی و هنری زیر نظر اداره ارشاد می‌توانند دوره‌های آموزش بورس برگزار کنند و بورس این مجوز را به مؤسسات خواهد داد.

فلاح در خصوص نقش رسانه‌ها برای افزایش سواد مالی، گفت: طی سه سال گذشته برای افزایش سواد مالی به نقش رسانه‌ها توجه شده است و ما با برگزاری جشنواره هایی همچون بورس و رسانه، رسانه‌ها را برای تولید محتوا ترغیب می‌کنیم و امسال این جشنواره به‌صورت ملی برگزار خواهد شد تا رسانه‌ها در حوزه بورس فعالیت کنند و نکته دیگر این است که فعالیت رسانه‌ها در حوزه بورس شفافیت را به دنبال خواهد داشت، لذا شرکتی که در بورس قرار دارد از بیشترین میزان شفافیت برخوردار است و این شرکت‌ها با فروش سهام یا اوراق بهادار خود به چرخه تولید کمک خواهند کرد.

او حساب‌سازی در بورس را جرم دانست و تاکید کرد: سازمان به‌شدت با این جرم‌ها برخورد می‌کند و آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کند، اما باید گفت تخلف در همه جا وجود دارد، در این خصوص صد شرکت حسابرسی که معتمد سازمان بورس هستند به حساب‌ شرکت‌ها رسیدگی می‌کنند و طی یک سال شرکت‌ها موظف هستند چهار بار صورت‌های مالی خود را در سامانه مخصوص به بورس افشا کنند که این امر موجب آگاهی مردم می‌شود و اگر رسانه‌ها در پیگیری تخلف کوشا باشند سازمان بورس بر دستان رسانه‌ها بوسه می‌زند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، بازار سرمایه را بازاری علمی و تکنیکی خواند و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بر اساس حرف‌ها امکان‌پذیر نیست و افراد برای ورود باید آموزش ببینند و نمی‌شود بدون دانش به سود رسید، اما افرادی که دانش کافی ندارند می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند و بهتر است با پس‌انداز خود به بورس وارد شوند.

فلاح در پایان با اشاره به جشنواره بورس و رسانه، خاطرنشان کرد: فراخوان این جشنواره از ابتدای خرداد اعلام شد و علاقه‌مندان فرصت دارند آثار خود را تا 20 تیرماه در بخش‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های مکتوب و دیجیتال و سایر بخش‌های مرتبط به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد