hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > رشد تولید محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویر احمد

رشد تولید محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویر احمد

کشاورزی یکی از ارکان اصلی زندگی مردم کهگیلویه و بویر احمد است و نقش مؤثری در تأمین معیشت مردم این خطه دارد. به گزارش ایرنا، اگرچه در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پیاپی بر بخش کشاورزی این استان تأثیر گذاشته اما با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خوب دولت به‌ویژه در حوزه آب‌وخاک این بخش همواره شاهد رشد بوده است.

کشاورزی مردمی‌ترین حوزه اقتصادی در کشور است

معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخلاف حوزه‌هایی مانند نفت و دیگر صنایع، دخالت دولت در کشاورزی به حمایت و توسعه زیرساخت‌ها محدودشده به‌عبارت‌دیگر کشاورزی مردمی‌ترین حوزه اقتصادی در کشور است. شهرام عسکری افزود: کشاورزی به‌عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی، درآمدزایی، ایجاد اشتغال و تأمین امنیت غذایی از مهم‌ترین عناصر توسعه پایدار کشور است و رشد این حوزه می‌تواند مکمل توسعه بخش‌های دیگر اقتصادی نظیر صنعت و گردشگری باشد. او ادامه داد: رونق کشاورزی به دلیل تأثیر کم تحریم بر آن نقش اثرگذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد. عسکری توضیح داد: ارتقای امنیت غذایی، تولید کالاهای اساسی برای جمعیت رو به رشد کشور و کاهش وابستگی به واردات با اتکا به تولید داخلی با استفاده بهینه از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی امکان‌پذیر است.

میزان تولیدات کشاورزان استان به ۹۰۴ هزار تن در سال رسیده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولیدات کشاورزان استان که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالیانه ۱۰ هزار تن بود اکنون به ۹۰۴ هزار تن در سال رسیده است. شهرام عسکری اظهار داشت: محصولات زراعی، باغی، گل رز هلندی و گیاهان دارویی عمده‌ترین محصولات تولیدی این بخش در کهگیلویه و بویراحمد است. او تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۹ درصد از اشتغال ایجادشده در کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی است. معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۵۶ کارشناس در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد برای علمی کردن کشاورزی فعالیت دارند.

حمایت جهاد کشاورزی از ساخت گلخانه‌ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی از احداث گلخانه در مقیاس‌های بزرگ و کوچک با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و صدور مجوز در کمترین زمان ممکن حمایت می‌کند. زواره آزادپور ضمن اشاره به اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای و مزایای آن ازجمله تحت کنترل بودن عوامل محیطی، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی گفت: تسهیلات هفت‌درصدی بدون محدودیت تعداد متقاضیان احداث گلخانه در کهگیلویه و بویراحمد از راهبردهای جدی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری است. او توضیح داد: اعطای مجوز در طول یک روز برای احداث گلخانه در مناطق شهری با مقیاس کمتر از ۳۰۰ مترمربع از دیگر برنامه‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای در استان است.

آمادگی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز از آمادگی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه صنایع تبدیلی، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی در استان خبر داد. الیاس تاج‌الدینی افزود: این حمایت‌ها در زمینه‌های پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، اعطای مجوز و واگذاری زمین پیش‌بینی‌شده است. او با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه برای اجرای طرح‌های زنبورداری و پایانه صادرات عسل در گچساران گفت: تعامل خوبی با سایر دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه منابع طبیعی و محیط‌زیست برای واگذاری زمین و سایر حمایت‌های لازم پیش‌بینی‌شده تا رغبت سرمایه‌گذاران برای فعالیت در استان بیشتر شود.

اجرای طرح‌های زیرساختی در ۷۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال ۱۳۹۷ طرح‌های زیرساختی آب‌وخاک در سطح ۷۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان اجراشده است. عبدالعلی بهاءالدینی افزود: پس از پیروزی انقلاب، اجرای طرح‌های تأمین آب در سطح ۲۲ هزار هکتار، آبیاری‌های نوین ۳۳ هزار هکتار، طرح‌های تأمین آب پمپاژهای کوچک در زمین‌های دیم در ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار و تسطیح اراضی سنتی در چهار هزار ۹۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد انجام‌شده است. او بیان کرد: احداث ۳۳۸ جاده بین مزارع و ۳۷۰ کانال‌های کشاورزی بخش دیگری از خدمات انجام‌شده برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در چهار دهه گذشته تاکنون در این استان بوده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون بیش از ۳۳ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان زیرپوشش طرح آبیاری نوین قرارگرفته است. تاج‌الدینی تصریح کرد: با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. او افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب‌دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه‌جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش‌های سنتی که منجر به بیماری‌هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می‌شود را ازجمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد. او بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ هکتار کشت انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد که ۱۴۰ هکتار آن در بخش گل محمدی است. تاج‌الدینی با اشاره به اینکه درآمد در بخش گیاهان دارویی بیشتر از سایر تولیدات کشاورزی است، یادآور شد: ۱۱ و نیم هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد به کشت زعفران و ۸۰ هکتار دیگر به انواع گیاهان دارویی مانند به‌لیمو، نعناع فلفلی، رز ماری و گیاهانی از این قبیل اختصاص دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان در ۲ سال آینده زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود. تاج‌الدینی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی یکی از راه‌های مهم افزایش درآمد در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و باید با ارائه آموزش و تغییر نگرش کشاورزان، آن‌ها را به این سمت سوق داد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد