hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > برندهای جهانی در فوتبال ایرانی

برندهای جهانی در فوتبال ایرانی

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره سرمربی استقلال معرفی شد و با اعلام امیرحسین فتحی مدیرعامل این باشگاه، آندره‌آ استراماچونی به صورت رسمی هدایت آبی پوشان را برعهده گرفت.
پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره سرمربی استقلال معرفی شد و با اعلام امیرحسین فتحی مدیرعامل این باشگاه، آندره‌آ استراماچونی به صورت رسمی هدایت آبی پوشان را برعهده گرفت. استقلالی‌ها در لیگ نوزدهم از این مربی ایتالیایی روی نیمکت خود بهره خواهند برد و هدفی جز قهرمانی در لیگ برتر ندارند. البته این تنها خبر مهم پنجشنبه نبود و مصطفی دنیزلی، سرمربی مشهور فوتبال ترکیه و سال‌های نه چندان دور پرسپولیس هم به عنوان سرمربی تراکتورسازی معرفی شد تا با حضور این مربیان بنام در کلاس جهانی، لیگ نوزدهم جذاب‌تر شود. در حالی که ایران با مشکلات زیادی به خاطر تحریم‌ها روبه‌روست ولی با جذب چنین مربیانی می‌توان مدعی شد که حداقل در فوتبال تحریم‌ها دور زده شده است.
حضور چهارم آقا مصطفی در ایران
پنجشنبه روز خاصی برای فوتبال ایران بود و بمب خبری حضور مصطفی دنیزلی در تراکتورسازی ترکید. تیمی که نیمکتش در فصل گذشته لرزان بود و سرخپوشان تبریزی با جان توشاک ولزی، محمد تقوی و جورج لیکنز بلژیکی نتوانستند به هدف خود برسند و در نهایت در جایگاه پنجم لیگ برتر هجدهم قرار گرفتند. در این شرایط، تراکتورسازان به سراغ مربی جدیدی رفتند و در حالی که صحبت از مربیان ایرانی و حتی مذاکره با برانکو ایوانکوویچ مطرح بود، چراغ خاموش مذاکراتی با دنیزلی داشتند و این مربی نامدار ترک را به عنوان سرمربی خود در لیگ نوزدهم انتخاب کردند. مربی کهنه‌کار و صاحب سبکی که عمده افتخارات خود را در باشگاه گالاتاسرای و تیم ملی ترکیه کسب کرده است. این مربی 69 ساله فصل گذشته در سوپر لیگ ترکیه هدایت «قاسم پاشا» را برعهده داشت و در حالی که فصل را خوب آغاز کرد و در مقطعی در مکان دوم هم قرار گرفت در نهایت با افت مواجه شد. دنیزلی 2 هفته مانده به پایان لیگ در حالی که قاسم پاشا خطر سقوط را بیخ گوش خود می‌دید، از این تیم جدا شد. قاسم پاشا در نهایت با 39 امتیاز و حضور در رتبه چهاردهم فصل را به پایان رساند. 11 برد، 6 تساوی و 17 شکست در کارنامه فصل قبل قاسم پاشا مشاهده می‌شود. قرارداد دنیزلی یک ساله است که در صورت کسب نتایج قابل قبول در فصل اول این قرارداد 5 ساله خواهد بود. قرارداد او فصل گذشته در قاسم پاشا یک میلیون و 800 هزار دلار بود و بعید است با رقمی کمتر از این حاضر شده باشد هدایت تراکتورسازی را برعهده بگیرد. دنیزلی اولین بار سال 1383 وارد فوتبال ایران شد و روی نیمکت پاس تهران نشست. پاس با او نایب قهرمانی لیگ را تجربه کرد. دنیزلی در لیگ ششم پرسپولیس را انتخاب کرد. تیمی که فوتبالی زیبا و تهاجمی با دنیزلی ارائه می‌داد ولی باز هم دست تقدیر با مرد ترک تبار یار نبود و او با سرخپوشان هم نتوانست مقامی بیاورد. این مربی در لیگ یازدهم بازگشت دوباره‌ای به پرسپولیس داشت و با اینکه باز هم در کسب مقام توفیقی نداشت اما خاطره به یادماندنی برای قرمزها با برد در دربی با هت تریک ایمون زاید رقم زد. حالا با گذشت 7 سال دنیزلی برای چهارمین بار به ایران آمده و این بار می‌خواهد تراکتورسازان را به آرزویشان برساند.
 قرارداد 2 ساله و 1.6 میلیون یورویی استراماچونی
حضور این مربی 43 ساله در استقلال، بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان به خصوص ایتالیا داشت و در حالی که باشگاه استقلال در اعلام رسمی جذب استراماچونی اشاره ای به رقم قرارداد نداشت، رسانه‌های ایتالیایی آن را فاش کردند. اولین واکنش از سوی جیان‌لوکا دی‌ماریتسیو روزنامه‌نگار ورزشی معروف ایتالیا بود که نوشت: «استراماچونی با استقلال امضا کرد و سالیانه 1.6 میلیون یورو حقوق خواهد گرفت.» سایت اف.ث اینترنیوز که اخبار اینترمیلان را درج می‌کند نیز با استناد به گزارشی که اسکای اسپورت منتشر کرد، از حضور استراماچونی در ایران خبر داد و نوشت: «استقلال با مربی توانمند تکنیکی قراردادی 2 ساله بسته است.» روزنامه معتبر ایتالیایی‌‌«گازتادلواسپورت» نیز اقدام به اطلاع‌رسانی در این زمینه کرد و سایت کالچو مرکاتو و پاسیونی‌اینتر نیز همین خبر را درج کرده و امضای قرارداد این مربی را ماجراجویی جدید او عنوان کردند. در میان رسانه‌های غیر ایتالیایی هم سایت اسپورت جمهوری چک و سایت نوگومانیا کرواسی انتخاب سرمربی جدید استقلال را پوشش دادند و جالب اینکه نوگومانیا در واکنش به این خبر نوشت:« حالا مربی که صاحب افتخارات بزرگی نیست،‌باشگاهی جدید پیدا کرده است.» سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم اقدام به اعلام خبر حضور استراماچونی در استقلال کرد و شبکه فاکس‌اسپورت آسیا سرمربی جدید استقلال را به خوانندگانش معرفی کرد.
 از جوانان رم تا اینتر
استراماچونی که به عنوان یک مربی زیرک تاکتیکی مطرح است، در سال 2005 مربیگری را در تیم جوانان شهر خود یعنی آ.اس رم آغاز کرد. موفقیت در تیم جوانان اینترمیلان و قهرمانی با این تیم در لیگ قهرمانان اروپا که با نام next generation مشهور است و همچنین قهرمان کردن جوانان اینتر در لیگ ایتالیا، باعث شد تا او بیش از پیش دیده شود. او با این موفقیت‌ها نظر مثبت ماسیمو موراتی مالک وقت اینتر را به خود جلب کرد و سرمربیگری «نراتزوری» پس از کلودیو رانیری به او سپرده شد. با اینکه در شروع به کار استراماچونی فقط ۹ هفته تا پایان فصل ۱۲–۲۰۱۱ زمان باقی بود، او توانست ۵ برد، ۲ تساوی و ۲ باخت را برای اینتر رقم بزند و این تیم را در جایگاه ششم سری A قرار دهد. نتایج خوب و همچنین پیروزی ۴–۲ شاگردان او مقابل آ.ث. میلان در دربی میلان باعث شد وی جایگاهش را برای فصل آینده تثبیت کند. او فصل بعد را با موفقیت آغاز کرد و اینتر را به بالای جدول رساند و رقیب بسیار جدی برای یوونتوس و ناپولی در راه کسب قهرمانی شد ولی در ادامه روند نزولی در پیش گرفت و فصل را با رتبه نازل نهم به پایان برد و از سمتش برکنار شد. آندره آ در 65 بازی با اینتر، 31 برد، 11 تساوی و 23 باخت کسب کرد. این مربی جوان که در زمان کوتاه بازیگری اش در بولونیا مدافع بوده، در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴ با امضای قراردادی هدایت اودینزه را برعهده گرفت و در 41 بازی، 12 برد، 11 تساوی و 18 باخت کسب کرد و با قرار گرفتن در رده شانزدهم لیگ ایتالیا، قراردادش را تمدید نکرد و از این تیم جدا شد.
 ماجراجویی در پاناتینایکوس و اسپارتاپراگ
استراماچونی برای ادامه دوران مربیگری خود از ایتالیا خارج شد و در ۸ نوامبر ۲۰۱۵ به عنوان سرمربی پاناتینایکوس در سوپرلیگ یونان منصوب شد. نتایج او در ابتدا فراتر از انتظار طرفداران این تیم بود. از جمله شکست دادن آژاکس و حذف این تیم از مرحله گروهی لیگ اروپا. این مربی در دو فصل تیمش را تا مرحله پلی‌آف قهرمانی لیگ یونان رساند ولی بعد از شکست مقابل «او اف آی کریت»، این باشگاه تصمیم گرفت با استراماچونی در اول دسامبر ۲۰۱۶ قطع همکاری کند. او با پاناتینایکوس 22 برد، 14 تساوی و 16 باخت کسب کرد. استراماچونی در ۲۸ می‌۲۰۱۷ به اسپارتا پراگ جمهوری چک پیوست. در ژوئن ۲۰۱۷، اسپارتا پس از ازدست دادن 2 بازی در مرحله مقدماتی لیگ اروپا حذف شد و 3 ماه بعد، از جام حذفی هم کنار رفت. در این شرایط، استرا در ۶ مارس ۲۰۱۸، پس از 23 بازی و کسب 10 برد، 6 تساوی و 7 باخت از اسپارتا نیز برکنار شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد