hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > ساختار شهرداری‌ها در کشور باید تغییر کند/لازمه پاسخگویی شوراها و شهرداری‌ها اختیارات است

ساختار شهرداری‌ها در کشور باید تغییر کند/لازمه پاسخگویی شوراها و شهرداری‌ها اختیارات است

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ساختار شهرداری‌ها در کشور باید تغییر کند، گفت: در وضعیت فعلی شهر تمام کارهایش را از چشم شهرداری و نمایندگان مردم در شورای شهر می‌بیند؛ هر اتفاقی که بیفتد این افراد باید پاسخگو باشند و لازمه این پاسخگویی اختیارات است.

به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم، آیت‌الله علوی بروجردی در دیدار شهردار و مدیران شهرداری قم، با اشاره به تجربیات موفق شهردار قم اظهار کرد: شهرداری‌ها مشکل ساختاری دارند؛ در تمام دنیا انجمن‌های شهری به عنوان پارلمان شهری فعالیت می‌کرده و افرادی که انتخاب می‌شدند دارای اختیار نسبت به مقدرات شهر هستند و زمانی که شهردار انتخاب می‌کنند دقیقا مثل پارلمان‌هایی هستند که رئیس جمهور انتخاب می‌کنند و تمام نهادها باید زیرمجموعه آنها کار کنند.
وی با تاکید بر اینکه ساختار شهرداری‌ها در کشور باید تغییر کند، گفت: در وضعیت فعلی شهر تمام کارهایش را از چشم شهرداری و نمایندگان مردم در شورای شهر می‌بیند؛ هر اتفاقی که بیفتد این افراد باید پاسخگو باشند و لازمه این پاسخگویی اختیارات است.
آیت‌الله علوی بروجردی تصریح کرد: یا باید شهرداری‌ها دولتی شوند و یا باید کاملا به مردم سپرده شوند، بالاخره باید تکلیف مردم و کار آنها مشخص شود؛ در دنیا به این تجربه رسیده‌اند که شهرداری‌ها باید در اختیار مردم باشد.
وی با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرد: اختلاط منابع مالیاتی شهر و استان و کشور کار درستی نبوده چراکه هرکدام اختیارات و حیطه وظایف مستقلی دارند؛ برنامه‌ریزی جز با اینکه مدیران بدانند حد بودجه و منابع چقدر است ممکن نیست و باید شرایط برای درآمد پایدار محقق شود.
آیت‌الله علوی بروجردی اصلاح و تغییر ساختار شهرداری‌ها را امری لازم در کشور دانست و گفت: قم در روز نخست برای حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر ساخته شده است اما یک‌مرتبه مهاجرت‌های پشت سر هم و عجیب شکل گرفت با اینکه بخش مرکزی شهر همچنان همانطور باقی مانده است و باید قبول کرد که دست هم برای اصلاح شرایط به سبب فضاهای تاریخی و میراثی میسر نیست.
وی با اشاره به زیرساخت‌ها و امکاناتی که برای جذب زائر در شهر لازم است، گفت: همانطور که شهر درآمد از حضور زائران خواهد داشت هزینه‌هایی هم به سبب حضور زائرین به آن وارد می‌شود در حالی که اکثر این هزینه‌ها بر دوش شهرداری است و شاید تمام صرفه اقتصادی به شهرداری نرسد.
این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ما مشکلات شهرداری‌ها را به طور کامل درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در قم اهمیت زیادی دارد بحث نگهداری درختان است و حتی یک مترمربع فضای سبز هم در این شهر موضوعیت دارد.
وی ادامه داد: توسعه شهر هم بسیاری از باغات را از بین برده است اما کارهایی که در این زمینه انجام شده بسیار خوب و اثرگذار بوده است.
آیت‌الله علوی بروجردی با اشاره به پروژه منوریل قم گفت: این پروژه همچون داغی است که مردم همواره با آن درگیرند؛ این پروژه باید به سرانجام برسد حتی اگر برای استفاده تفریحی است و باید از این وضعیت خارج شود و هزینه لازم انجام شود تا شکل شهر تغییر کند.
وی یکی از لازمه‌های تقویت زیرساخت‌های شهر را احداث فرودگاه قم عنوان کرد و افزود: فارغ از همه مشکلات و مسائل باید مشکل فرودگاه حل شود و لازمه پیشرفت احداث فرودگاه است؛ بسیاری از شهرهای کوچک‌تر از قم فرودگاه دارند و اگر قم فرودگاه داشته باشد زائرپذیری تحول جدی پیدا می‌کند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: سرمایه‌ زیادی از مردم در این فرودگاه هزینه شده و باید کاری شود که این سرمایه از دست نرود و به سرانجام برسد و اگر این فرودگاه احداث شود رونق ویژه‌ای خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه قم شهری مرکزی در جهان تشیع است، گفت: بزرگترین حوزه علمیه شیعیان در قم واقع شده و نقطه ثقل مرجعیت در قم است؛ هرکاری که شهرداری در این شهر انجام می‌دهد جلوی چشم است و همه یاد می‌گیرند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد