hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| روزهای خوش کشاورزان جنوب کرمان

کرمان| روزهای خوش کشاورزان جنوب کرمان

تا سال گذشته کشاورزی در جنوب کرمان قصه پررنجی بود و هرسال در این فصل کنار مزارع کشاورزی خود به خاطر خشک‌سالی و محصولات ضعیف زانوی غم بغل می‌کردند اما امسال زندگی در هزاران هکتار مزرعه در این منطقه متحول شده است.

 به گزارش مهر، طبق بررسی‌ها قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در سال گذشته حتی به زیر ۱۰۰ تومان هم رسید درحالی‌که همین گوجه در تهران کیلویی ۵ هزار تومان فروخته می‌شد اما امسال هر کیلو گوجه در کنار مزرعه ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان خریداری می‌شود. همچنین در سال گذشته نرخ هر کیلو پیاز و سیب‌زمینی تا ۸۰ تومان می‌رسید و درنهایت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان خرید تضمینی می‌شد حالا هر کیلو پیاز ۳۰۰۰ تومان و سیب‌زمینی ۷۵۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد. درحالی‌که قیمت هر کیلو هندوانه در کرمان ۲۰۰۰ تومان است که سال گذشته در برخی زمان‌ها قیمت هر کیلو هندوانه ۶۰ تومان نرخ‌گذاری می‌شد.

دیگر نه خبری از تجمعات اعتراضی کشاورزان است و نه جلسات متعدد در خصوص رفع مشکلات کشاورزان تشکیل می‌شود، پس از بارندگی‌های مطلوب سال جاری که گاه تا چند برابر سال گذشته بود دشت‌ها و مزارع جنوب کرمان که به هندوستان ایران شهره است مملو از انواع محصولات کشاورزی است، فصل برداشت محصولات مختلف یکی پس از دیگری فرامی‌رسد و در جاده‌ها می‌توان کامیون‌های مملو از محصولات را دید که به سمت بازارهای مصرف به‌خصوص در کلان‌شهرها در حال حرکت است.

محمد اسماعیلی یکی از کشاورزان جنوب کرمان گفت: خدا را شکر در سال جاری پس از بارندگی‌ها شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی هستیم و بازار مصرف هم در داخل و هم خارج از کشور مطلوب است. او افزود: در سال گذشته به‌زحمت می‌توانستیم محصول را در بازار داخلی به فروش برسانیم و اکثر محصولات در زمین‌های کشاورزی خراب می‌شد اما امسال بخش قابل‌توجهی از محصولات به کشورهای همسایه صادر می‌شود و در کنار ارزآوری برای کشور موجب بهبود وضعیت اقتصادی مردم شده است.

از قابلیت‌های اقتصادی هر منطقه در راستای خلق ثروت استفاده شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده‌ای که در استان کرمان در مبحث اقتصادی روی می‌داد افت شدید قیمت محصولات کشاورزی و عدم رعایت الگوی کشت بود که موجب افزایش عرضه نسبت به تقاضا، دلال‌بازی و درنهایت مشکلات متعدد در کشاورزی جنوب کرمان می‌شد. محمدرضا پور ابراهیمی افزود: یکی از اقدامات مناسبی که در استان کرمان انجام‌شده است تعیین معین اقتصادی برای مناطق محروم است که درنهایت به ایجاد اتاق‌های فکر و رفع موانع تولید در این مناطق بر پایه توانمندی‌های بومی و منطقه‌ای منجر شد. او تصریح کرد: ایجاد پنجره‌های جدید بازارهای مصرف به‌خصوص در کشورهای همسایه منجر به بهبود وضعیت خریدوفروش محصولات کشاورزی شده به همین دلیل شاهد افزایش نرخ برخی از محصولات و درنهایت افزایش عرضه‌شده است و تعادل بین عرضه و تقاضا بهبودیافته است. او گفت: در کنار آزاد شدن صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص مایحتاجی که جزو کالاهای اساسی مردم است دولت باید صادرات را مدیریت کند تا در کنار رونق تولید، مصرف‌کنندگان داخلی نیز با مشکلات کمتری مواجه شوند. پور ابراهیمی گفت: باید مراقبت کرد که گرانی منجر به کوچک شدن سفره مردم نشود اما از سوی دیگر باید از فرصت صادرات کالاهای غیرنفتی نیز استفاده کنیم. او با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد کرده است، گفت: باید از قابلیت‌های اقتصادی هر منطقه در راستای خلق ثروت و ایجاد ارجحیت‌های اقتصادی استفاده کنیم و در راستای ارزآوری برای کشور گام برداریم. پورابراهیمی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات داخلی هم‌اکنون زمینه صادراتی پیداکرده‌اند، گفت: افزایش نرخ ارز در کنار مشکلاتی که دارد موجب شده است زمینه برای صادرات محصولات داخلی افزایش یابد و از این فرصت برای کاهش صدمات نوسانات ارز باید استفاده شود.

تولید اکثر محصولات افزایش‌یافته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز اظهار داشت: امسال شاهد گردش مالی مطلوب در بخش کشاورزی جنوب کرمان هستیم و تولید اکثر محصولات افزایش‌یافته است. سعید برخوری با اشاره به اقلیم مناسب جنوب کرمان افزود: هم‌اکنون هزاران نفر در شهرستان‌های جنوب کرمان هم‌زمان در حال کاشت، داشت و برداشت انواع محصولات هستند به‌طوری‌که در زمان برداشت یک محصول در مزارع مجاور کار کاشت محصول دیگر در حال انجام است. او با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته گفت: هیچ مشکلی در زمینه حمل‌ونقل محصولات نیز وجود ندارد و تقاضای بازارهای خارجی برای محصولات ایرانی بالاست به همین دلیل مازاد تولید در جنوب کرمان وجود ندارد. برخوردی بیان کرد: باوجود گرمای شدید در جنوب کرمان اما هزاران نفر در مزارع و باغ‌ها در حال کار و تلاش شبانه‌روزی هستند و مشکلات کمبود آب در حوزه کشاورزی نیز کاهش‌یافته است.

او ادامه داد: پیش‌بینی ما برداشت بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان است و در صورت هماهنگی دستگاه‌های مختلف به‌خصوص در زمینه صادرات شاهد ارزآوری بسیار مطلوب در سال جاری خواهیم بود. برخوردی بیان کرد: در حال حاضر شاهد برداشت انواع محصولات جالیزی و گلخانه‌ای در جنوب کرمان و در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، قلعه گنج، فاریاب، کهنوج، منوجان و رودبار جنوب هستیم.

او در خصوص حمله ملخ‌های صحرایی به جنوب کرمان نیز گفت: ملخ‌ها یک تهدید کشاورزی در تمام کشورها هستند اما در جنوب کرمان جازموریان مهم‌ترین کانون حضور ملخ‌ها محسوب می‌شود که در همان روزهای اول مشاهده ملخ‌ها یک فرودگاه در جازموریان احداث و کار سم‌پاشی هوایی و زمینی به‌صورت هم‌زمان و گسترده آغازشده و صدها گله ملخ از بین رفته است. برخوری افزود: ملخ‌ها هنوز به مزارع و باغ‌ها راه نیافته‌اند و خسارتی در این زمینه گزارش نشده است و این حشرات فقط در مراتع و دشت‌ها دیده‌شده‌اند که کار نابودی آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد