hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| تحول اقتصاد بردسیر با پرورش گل محمدی

کرمان| تحول اقتصاد بردسیر با پرورش گل محمدی

تقریبا نیم‌قرن پیش خیری به نام همایون صنعتی با مهاجرت به یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای استان کرمان به نام لاله‌زار سنگ بنایی را گذاشت که حالا بعد از نیم‌قرن به بار نشسته است. 

به گزارش مهر، پرورش گل محمدی در لاله‌زار این روزها به یکی از پررونق‌ترین تجارت‌های استان کرمان است؛ کافی ست این روزها به سمت دهستان‌های گلزار و لاله‌زار از توابع شهرستان بردسیر بروید، مردمی که تا چند سال قبل به دلیل بیکاری و محرومیت در حال مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگ‌تر بودند این روزها برای توسعه گلزارهای خود از یکدیگر سبقت می‌گیرند و سرمایه‌گذاران برای ایجاد کارگاه‌های گلاب‌گیری و یا خرید اسانس گل محمدی به روستاهای این منطقه می‌آیند. اطراف جاده کرمان به لاله‌زار، رنگ صورتی به خود گرفته و هزاران زن و مرد در حال برداشت گل محمدی هستند، مردم کرمان نیز این روزها برای تفریح و حضور در دشت‌های سرسبز دامنه کوه‌های هزار به لاله‌زار می‌روند.

برگزاری جشنواره گل محمدی در روزهای پایانی ماه جاری

فرماندار بردسیر در خصوص این صنعت گفت: شهرستان بردسیر یکی از مهم‌ترین مراکز کشاورزی و دامداری استان کرمان است و نخستین شهرستان درزمینه پرورش گل محمدی در استان کرمان است و بعد از توسعه کشت این محصول در شهرستان شاهد گسترش پرورش این گل در استان هستیم. مجید نجف پور ادامه داد: برای نشان دادن قابلیت‌های گردشگری لاله‌زار اقدام به برگزاری جشنواره گل محمدی می‌کنیم که امسال نیز در روزهای پایانی ماه جاری این رویداد برگزار می‌شود. او افزود: انتظار داریم ده‌ها هزار نفر در جشنواره گل محمدی حضور یابند و زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی و مسائل رفاهی آماده می‌شود. فرماندار بردسیر ادامه داد: هم‌اکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گل در لاله‌زار وجود دارد و از هر هکتار هرسال ۵ تن محصول برداشت می‌شود. او ادامه داد: این حجم بزرگ نیروی کار و باغ‌های گل زمینه را برای سرمایه‌گذاری در خصوص صنایع فرآوری گلاب در شهرستان مهیا کرده است. نجف پور بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این جشنواره در سال جاری ثبت ملی خواهد شد و زمینه معرفی بیشتر شهرستان را فراهم خواهد کرد و ما نیز سعی می‌کنیم از این قابلیت استفاده کنیم.

لاله‌زار بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور را دارد

او از فعالیت ۲۵ واحد کوچک و بزرگ گلاب‌گیری در لاله‌زار خبر داد و گفت: امکان بازدید از این کارخانه‌ها نیز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های شهرستان مهیا شده است. او گفت: این جشنواره در دامنه زیبای کوه هزار برگزار می‌شود که با توجه به بارندگی‌های اخیر به‌صورت متناوب در برخی از مناطق ادامه دارد شاهد وجود مناظر بدیع و زیبا هستیم. نجف پور با اشاره به ارتفاع بالای لاله‌زار گفت: دمای جوش آب در این منطقه ۸۵ درجه است و همین اختلاف ارتفاع موجب شده کیفیت گلاب تولیدی در منطقه بسیار مطلوب باشد. او ادامه داد: بارندگی در سال جاری موجب شده میزان تولید گل در شهرستان افزایش چشمگیری یابد و لاله‌زار به رتبه نخست تولید گل محمدی و رتبه دوم تولید گلاب در کشور تبدیل‌شده است. او با اشاره به حضور کارشناسان شرکت‌های مطرح ادکلن سازی اروپا در لاله‌زار گفت: بیشترین درخواست اسانس گل محمدی از سوی فرانسه، انگلیس و آلمان انجام می‌شود. فرماندار بردسیر بیان کرد: بخشی از گل نیز به‌صورت غنچه برداشت می‌شود که بیشتر جنبه صادراتی دارد. او گفت: سال گذشته 5/2 میلیون یورو از محل تولید اسانس در بردسیر عاید کشور شده است و در سال جاری این میزان افزایش خواهد یافت.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد