hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

عصر جدید

تیم ملی فوتبال ایران در اولین دیدار دوستانه خود پس از جام ملت‌های آسیا 2019، پنجشنبه شب گذشته در ورزشگاه آزادی تهران برابر سوریه قرار گرفت و این تیم را با نتیجه پرگل 5-0 شکست داد تا در نخستین دیدارش با مربیگری مارک ویلموتس گام محکمی برداشته باشد و عصر جدید خود را با این مربی بلژیکی به خوبی آغاز کند و برای بازی دوستانه بعدی که سه شنبه ساعت 15:30 به وقت تهران در سئول برابر کره جنوبی برگزار می‌شود، آماده شود.
در این مسابقه که شمار تماشاگران حاضر در ورزشگاه ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام شد و استقبال خوبی از بازی تیم ملی در ایام تعطیلات به حساب می‌آمد، ایران با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی (۵۳ محمد حسین کنعانی زادگان)، میلاد محمدی، امید ابراهیمی (۶۸ سعید عزت اللهی)، کریم انصاری فرد (۸۰ اللهیار صیادمنش)، علیرضا جهانبخش (۶۱ مهدی ترابی)، وحید امیری (۶۵ مسعود شجاعی)، رامین رضائیان (۷۶ وریا غفوری) و مهدی طارمی بازی کرد، جهانبخش (۲۸)،طارمی (۳۵، ۵۷ و ۷۶) و اللهیار صیادمنش (۸۸) برای یوزها گلزنی کردند تا پیروزی پرگلی برای سفیدپوشان ایران به دست آمده باشد.
پیروزی در اولین بازی دوستانه
این پیروزی در حالی به دست آمد که تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه هم با سوریه هم گروه بود ولی با تساوی بدون گل در بازی رفت و 2-2 در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی، موفق به شکست دادن این تیم نشده بود و آخرین پیروزی تیم ملی برابر این تیم به 23 مرداد 87 و در مسابقات غرب آسیا برمی‌گشت که تیم ملی با مربیگری علی دایی توانسته بود سوریه را 2-0 و با گل‌های کیانوش رحمتی و غلامرضا رضایی در ورزشگاه تختی تهران شکست دهد. در واقع تیم ملی پس از 10 سال و 9 ماه و 24 روز موفق به شکست دادن سوریه شد.
نکته جالب درخصوص تقابل‌های ایران و سوریه این است که این دو تیم از 18 اردیبهشت 1352 که اولین بازی‌شان در مقدماتی جام جهانی 1974 برگزار شد و با گل اکبر کارگر جم 1-0 به سود ایران به پایان رسید، تاکنون 28 بار برابر هم بازی کرده‌اند اما این بازی، اولین مسابقه دوستانه آنها برابر هم در 46 سال گذشته بود. در این بازی‌ها ۱۶ پیروزی برای ایران، یک پیروزی برای سوریه و ۱۱ تساوی به دست آمده ‌است. ضمن این که در این بازی‌ها ۶۰ گل به ثمر رسیده‌ که سهم ایران ۴۴ و سوریه ۱۶ گل بوده است.
هفتمین گل جهانبخش
اولین گل ایران در این مسابقه توسط جهانبخش به ثمر رسید که این گل هفتمین گل ملی او در چهل و هشتمین بازی‌اش برای تیم ملی بود. آخرین گل این بازیکن برایتون پیش از این مسابقه، در جام ملت‌ها و در برد ۲–۰مقابل عمان زده شده بود.
اتفاق‌هایی که با هت تریک طارمی رخ داد
چهره ویژه این مسابقه طارمی بود که با زدن 3 گل در این مسابقه هت تریک کرد و جالب این که این اولین هت تریک او برای تیم ملی بود. ضمن اینکه در تاریخ بازی‌های ایران و سوریه بازیکنی موفق به هت تریک نشده بود که طارمی این کار را انجام داد و با این 3 گل نامش در کنار آرش برهانی، علی کریمی و حمید علیدوستی که 3 گل به سوریه زده‌اند، قرار گرفت. البته در لیست گلزنان این بازی، جواد نکونام و علی دایی با 4 گل زده در صدر هستند. طارمی با این گل‌ها 19 گله شد تا از فرشاد پیوس که 18 گل برای ایران به ثمر رسانده بود، عبور کند و نام خود را رده ششم بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی قرار دهد. در رده ششم گلزنان ملی نام زنده یاد غلامحسین مظلومی قرار دارد که 19 گل در 40 بازی ملی زده بود ولی طارمی این تعداد گل را در 41 بازی زده و میانگین کمتری نسبت به مظلومی دارد. ضمن این که کریم انصاری فرد هم 19 گل در 76 بازی ملی زده و از لحاظ میانگین پایین تر از طارمی قرار می‌گیرد. پیش از این دیدار درمجموع 21 نفر موفق به ثبت هت تریک شده بودند و حالا نام طارمی به‌عنوان فرد بیست و دوم ثبت شد.
جوان‌ترین گلزن تیم ملی
گل پنجم ایران هم در بازی با سوریه توسط صیادمنش زده شد که اولین بازی ملی خود را انجام داد. اللهیار با ۱۷ سال و یک ماه و ۷ روز به جوان ترین گلزن تاریخ تیم ملی تبدیل شد. پیش از این، رکورد در دست عزت‌اللهی بود که در بازی مقابل ترکمنستان در سال 94 و وقتی ۱۹ سال و ۴۰ روز داشت گل زده بود.
کلین شیت‌های بیرو
یکی دیگر از اتفاق‌های این دیدار کلین شیت بیرانوند بود. او که سی و پنجمین بازی ملی خود را تجربه می‌کرد، در این مسابقه هم دروازه خود را بسته نگه داشت و توانست برای بیست و یکمین بار در بازی‌های ملی خود کلین شیت کند.
تغییر پست حاج صفی
کاپیتان تیم ملی در این بازی حاج صفی بود. بازیکنی که صد و ششمین بازی ملی خود را انجام می‌داد. حاج صفی در این مسابقه 2 پاس گل هم داد تا روز بسیار خوبی داشته باشد. نکته جالب توجه دیگر حضور حاج صفی، بازی گرفتن از او در پست هافبک بود.
رکورد جدید شجاعی
اما در این مسابقه شجاعی هم فرصت حضور در میدان را پیدا کرد تا هشتاد و سومین بازی ملی خود را تجربه کند و با عبور از حمید استیلی که 82 بازی ملی دارد، در رده دهم 10 بازیکن تاریخ فوتبال ایران که بیشترین بازی‌های ملی را انجام داده‌اند قرار بگیرد. زمانی که شجاعی وارد میدان شد، حاج صفی بازوبند را به او داد تا به این ترتیب، او دوازدهمین کاپیتانی خود در تیم ملی را هم تجربه کند.
بازگشت تیم ملی به آزادی
تیم ملی در شرایطی در ورزشگاه آزادی سوریه را از پیش رو برداشت که آخرین بار 23 آبان 97 در بازی دوستانه مقابل ترینیداد و توباگو در این ورزشگاه به میدان رفت و با گل انصاری فرد موفق شد 1-0 حریف خود را شکست دهد. تیم ملی بعد از آن 9 بازی دیگر خود را که شامل 3 بازی دوستانه و 6 بازی جام ملت ها بود، در قطر و امارات برگزار کرده بود و در واقع بعد از 6 ماه و 24 روز به خانه خود بازگشت.

بازیکنان تیم ملی: ویلموتس می‌خواهد هجومی بازی کنیم

شاگردان ویلموتس پس از پیروزى پرگل پنجشنبه شب مقابل سوریه صبح جمعه از ساعت ١١ ریکاورى سبکى را در مرکز ملى فوتبال سپرى کردند و بعد از ظهر راهى سئول شدند. ویلموتس و بازیکنان تیم ملی پس از بازی با سوریه درخصوص بازی اول تیم ملی این گونه صحبت کردند.
مارک ویلموتس: «بازی خوبی را شاهد بودیم و تیم منسجمی را در زمین دیدم و توانستیم در همه خطوط دفاعی، میانی و حمله خوب کار کنیم. فی البداهه کسی را خط نمی‌زنم و سن و سال ملاکی برای نبودن در تیم ملی نیست. با آقای ساکت صحبت کردم و ایشان قول داد که اردویی داشته باشیم که بازیکنان مختلف از زیر ۲۳ سال هم باشند تا در یک رقابت سالم بازیکنان مختلف را جذب کنیم. این اردو می‌تواند به تیم ملی کمک کند و من با امکانات لوکس برای تیم ملی موافق هستم.»
مسعود شجاعی: «همیشه وقتی تیمی تغییراتی دارد بازی اول مشکل است اما خوشبختانه ما در سال جدید و با مربی جدید بهترین شروع را داشتیم. ۱۰ سال است که مقابل سوریه پیروز نشده بودیم.»  
علیرضا بیرانوند: «روز اولی که ویلموتس صحبت کرد، گفت اگر قرار است با هر تیمی بازی کنیم باید گل بزنیم. ویلموتس فقط می‌خواهد هجومی کار کند. کادر فنی خوبی دارد و امیدوارم آینده خوبی رقم بزنیم.»
مهدی طارمی: «بازی بسیار خوب و باکیفیتی را شاهد بودیم و خوشحالم اولین هت‌تریک را در تیم ملی ثبت کردم. ویلموتس تفکر تهاجمی دارد و امیدواریم نتایج خوبی هم بگیریم.»
کریم انصاری‌فرد: «نتیجه درخشانی بود که کسب شد و امیدوارم ادامه داشته باشد. سرمربی تیم ملی عوض شده و خواسته‌های او متفاوت است.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد