hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > وجود 20 هزار پرستار بیکار در کشور

وجود 20 هزار پرستار بیکار در کشور

دبیر کل خانه پرستار گفت: حدود ۲۰ هزار پرستار بیکار داریم و استاندارد نسبت پرستار به جمعیت در کشورمان در حد کشورهای عقب‌افتاده است. 

محمد شریفی‌مقدم اظهار داشت: کمبود نیروی پرستاری یکی از مشکلات اصلی نه‌تنها پرستاران بلکه مردم است؛ چراکه مردم برای دریافت خدمات به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و وظیفه حاکمیت، ارائه خدمات سلامت است. او ادامه داد: بحث سلامت مردم بسیار مهم است؛ چراکه اگر جامعه‌ای سالم باشد می‌تواند سلامت جسمی، روانی و رفاه مردم را تأمین کند و این وظیفه بر عهده دولت است. او اضافه کرد: در بحث درمان باید مردم خدمات ایمن، سالم و باکیفیت دریافت کنند و پرستاران به‌عنوان گروهی هستند که بیشترین خدمات درمانی را به مردم ارائه می‌دهند. تعداد پرستار به جمعیت و تخت بیمارستانی است. در کشورهای اروپایی به ازای هر ‌هزار نفر ۱۰ کادر پرستاری وجود دارد و متوسط جهانی آن نیز به ازای هر هزار نفر ۶ پرستار بوده و حداقل آن نیز ۳ پرستار است.

شریفی‌مقدم یادآور شد: اکنون در کشور ما این استاندارد بسیار پایین است و برابر با ۱.۶ نفر است و مردم نصف کف حداقلی استانداردها را در این خصوص دریافت می‌کنند و ما در حد کشورهای عقب‌افتاده هستیم و حتی آمار ما از کشور عراق نیز پایین‌تر است. او با طرح این پرسش که دلیل کمبود نیروی پرستاری چیست، اظهار داشت: ما حدود ۲۰ هزار پرستار فارغ‌التحصیل و متقاضی کار داریم، اما باید پرسید چرا با این تعداد نیروی پرستار بیکار، شرایط این‌طور است که باید پاسخ داد، دلیلش این است که جریانی در وزارت بهداشت حاکم است که سعی کرده بقیه گروه‌های بهداشت و درمانی را نمی‌بینیم. در دولت فعلی سیستم پزشک‌سالاری پیچیده‌تر و قدرتمندتر شده است و این جریان در لایه‌های حاکمیت هم نفوذ دارد و این افراد در مجلس، دولت و شورای عالی بیمه هستند. دبیر کل خانه پرستار متذکر شد: این شرایطی به شکلی است که در تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها منافع دست این افراد است و اکنون رؤسا و معاونان تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی باید هیئت‌علمی باشند که این صددرصد ایراد دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد