hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > ویلموتس رسما سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد + بیوگرافی و سوابق حرفه ای

ویلموتس رسما سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد + بیوگرافی و سوابق حرفه ای

فدراسیون فوتبال که برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران با مارک ویلموتس به توافق اولیه رسیده بود در نهایت با این مربی به توافق نهایی رسید.

▫️فدراسیون فوتبال که برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران با مارک ویلموتس به توافق اولیه رسیده بود در نهایت با این مربی به توافق نهایی رسید.
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال برای عقد قرارداد با این مربی روز گذشته (سه‌شنبه) راهی بلژیک شد تا در سفارت ایران در این کشور مذاکرات نهایی را با ویلموتس انجام دهد. پس از این مذاکرات در نهایت قرارداد سرمربی سابق تیم ملی بلژیک با فدراسیون فوتبال ایران امضا شد و این مربی به زودی برای زیر نظر گرفتن تیم ملی راهی ایران خواهد شد. قرارداد ویلموتس با ایران تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. 
مارک ویلموتس کیست؟
مارک روبر ویلموتس، زادهٔ ۲۲ فوریهٔ ۱۹۶۹ بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل بلژیک است.او در سال ۱۹۹۶ با «کاترین لامبیتس»، دختر رئیس باشگاه فوتبال سنت ترویدنس، ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام‌های «مارپن»، «رینو» و «آتنا لنا» شد. او به سه زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی مسلط است.ویلموتس اولین بازی ملی‌اش را برای تیم ملی فوتبال بلژیک در تاریخ ۲۶ مه ۱۹۹۰ میلادی مقابل تیم ملی فوتبال رومانی انجام داد. او در ۷۰ بازی ملی حضور داشت و جمعاً ۴۹۴۷ دقیقه برای تیم ملی فوتبال بلژیک به میدان رفت. مارک ویلموتس آخرین بازی ملی خود را در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۰۲ میلادی در برابر تیم ملی فوتبال برزیل انجام داد. وی در بازی‌های ملی‌اش ۲۹ گل به ثمر رساند.

دوران مربی گری
شروع مربیگری ویلموتس با شالکه بود؛ تیمی که خودش مدت‌ها یکی از بازیکنان اصلی‌اش محسوب می‌شد. او یک فصل را هم روی نیمکت سن‌ترویدن گذراند و سه فصل هم در تیم ملی بلژیک دستیار مربیانی مثل ادووکات و لیکنز، سرمربی فعلی تراکتورسازی بود.
او از سال 2012 سرمربی بلژیک شد و با این تیم به جام جهانی صعود کرد. شیاطین سرخ در جام جهانی تا یک چهارم نهایی پیش رفتند که مغلوب آرژانتین شدند. بلژیک در یورو 2016 هم نتوانست به نیمه‌نهایی برسد و مغلوب ولز، پدیده مسابقات شد؛ شکستی که اخراج ویلموتس را به دنبال داشت.
درباره عملکرد ویلموتس در تیم ملی بلژیک گفته می‌شود که نتوانست نسل طلایی فوتبال این کشور را به جایگاه مناسبی برساند. بلژیک در جام جهانی برزیل پس از روبه‌رو شدن با نخستین مانع جدی کم آورد و دست‌ها را بالا برد. این تیم که ستارگانی مثل هازار و دبروین را دارد در یورو هم نتوانست انتظارات را برآورده کند. در عوض بلژیک با آمدن روبرتو مارتینز متحول شد و در جام جهانی 2018 توانست به نیمه‌نهایی و در نهایت مدال برنز برسد.
جاناتان ویلسون پس از شکست بلژیک مقابل ایتالیا در نخستین بازی یورو 2016 نوشت: «بلژیک پر از نام‌های بزرگ است، ولی هماهنگی در این تیم به چشم نمی‌آمد و این شکست نشانه مدیریت آشفته ویلموتس است.»
ویلسون در ادامه نوشته است: «بلژیک توسط کسی هدایت می‌شود که به ندرت سراغ روش‌های تهاجمی می‌رود و او را به‌عنوان یک مربی سنتی می‌شناسند. او همچنین تحت تاثیر ستارگان تیمش قرار دارد و نمی‌تواند به قیمت توازن بیشتر تیمش یکی از آنها را کنار بگذارد. بلژیک نخستین نسل طلایی نخواهد بود که به خاطر ناتوانی مربی‌اش در گرفتن تصمیمات سرنوشت‌ساز تاکتیکی هدر می‌رود. نمایش تهاجمی ضعیف این تیم مقابل ایتالیا نشانه ضعف قدرت رهبری ویلموتس بود.»
این تورنمنت آخرین فرصتی بود که فدراسیون فوتبال بلژیک به ویلموتس داد و همنظر با جاناتان ویلسون ترجیح داد هدایت نسل طلایی‌اش را به مربی دیگری بسپارد.
ماموریت بعدی ویلموتس در ساحل عاج بود، ولی با این تیم در مقدماتی جام جهانی مغلوب مراکش شد و از صعود باز ماند. البته درباره ساحل عاج نمی‌توان ایراد زیادی به ویلموتس گرفت. او تنها دو بازی تدارکاتی و چهار بازی رسمی در این پست بود و در این شش بازی یک برد، دو تساوی و سه شکست به نامش ثبت شده.
 او بعد از شکست خانگی 2 بر صفر مقابل مراکش در آبیجان گفت: «در زندگی شکست‌های زیادی نداشته‌ام. من هم مثل دیگران خیلی تلاش کردم. من این کشور را دوست دارم و خودم را برای حضور دو ساله آماده کرده بودم.  پیشنهادات زیادی از اروپا داشتم، چون کارنامه قابل توجهی دارم. من با پذیرفتن این پیشنهاد خودم را به دردسر انداختم. من هم مثل تمام ساحل عاجی‌ها ناراحتم. این می‌توانست ششمین جام جهانی من و دومی به عنوان مربی باشد. من سفرهای زیادی برای دیدن بازیکنان مختلف داشتم و متاسفم که نتیجه نگرفتیم. این یک لکه سیاه در کارنامه من خواهد بود، ولی همه ما از فدراسیون و بازیکنان گرفته تا کادر فنی مسوول هستیم. با بریدن سر یک نفر مشکل حل نمی‌شود.»
ویلموتس در دو سال گذشته تیمی نداشته و حالا قرار است روی نیمکت تیم ملی بنشیند. اگر بخواهیم او را با شماره یک سابق این نیمکت مقایسه کنیم، مربی بلژیکی تجربه و شناخت کی‌روش به‌عنوان یک معلم فوتبال را ندارد. همچنین نگرش دفاعی او که گاهی از آن به‌عنوان فوتبال منفی یاد می‌شود، برای ایران که یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های آسیا را در اختیار دارد، مناسب‌ترین روش نیست. بلژیک با شکلات‌هایش مشهور است، باید امیدوار باشیم که انتخاب فدراسیون کام هواداران تیم ملی را تلخ نکند ویلموتس با بازیکنان جوانی که با کی‌روش وارد تیم ملی شدند و تجارب خوبی به دست آوردند، تیم خوبی بسازد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد