hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > طغیان ملخ‌ها این بار در شمال کشور

طغیان ملخ‌ها این بار در شمال کشور

چهار ماه پیش بود که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) درباره هجوم ملخ صحرایی به ایران هشدار داد؛ تا چند روز پیش اخبار هجوم ملخ‌ها به جنوب کشور خلاصه می‌شد اما حالا در نیمه شمالی کشور نیز به دلیل بارش‌های بهاری، شاهد طغیان نوع بومی آن هستیم.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی، برای مبارزه با آن در هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی و جنوب کرمان 10 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده که سه میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص‌یافته است. با حمله 147 دسته ملخ صحرایی به کشور از اوایل بهمن‌ماه پارسال که در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده، تاکنون در سطح در 258 هزار هکتار اراضی کشور مبارزه با این آفت انجام‌شده است؛ این کار به شکل سم‌پاشی هوایی و زمینی در عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی همچنان در حال انجام است اما آن‌طور که فائو پیش‌بینی کرده سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کشور به 600 هزار هکتار خواهد رسید. اکنون با استفاده از 10 فروند هواپیمای مخصوص و یک هزار دستگاه انواع سم‌پاش ازجمله 100 دستگاه سم‌پاش پشت وانتی و تراکتوری هرروز به‌طور متوسط در سطح هشت هزار هکتار از زمین‌های آلوده به دسته‌های ملخ صحرایی بالغ و پوره‌ها (بچه ملخ) مبارزه انجام می‌شود. همچنین برای سرعت بخشیدن به کار، نیروهای بسیج، ارتش و سپاه و توان لجستیکی آن‌ها نیز در استان‌های جنوبی به کار گرفته‌شده است. محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر این باور است، مبارزه با این آفت نیازمند همکاری تمامی ادارات کشور است تا بتوان با این آفت مخرب به‌سرعت مقابله و زمین‌های کشاورزی را نجات داد آفتی که 25 درصد زمین‌های کشاورزی را آلوده کرده است.

آخرین خبرها از استان‌های درگیر ملخ صحرایی

در استان سیستان و بلوچستان هرچند امید می‌رفت با فعال شدن رودخانه‌های فصلی کشاورزی این خطه، کشت صیفی‌جات و محصولات جالیزی رونق بگیرد اما ورود این مهمان ناخوانده سبب شد تا به گفته مسئولان استانی، خسارت آن‌ها به کشاورزی، طبیعت و مراتع استان حتی بیش از سیلاب‌ها باشد. به گفته حیدر زورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، بیش از 70 هزار هکتار از اراضی این استان در شهرستان‌های کنارک، فنوج، چابهار، قصرقند، نیکشهر، دلگان، ایرانشهر، سیب و سوران، خاش و سرباز به ملخ‌های صحرایی آلوده‌شده که برای مقابله با آن‌ها به 40 تن سم نیاز است.

در استان بوشهر نیز خبر می‌رسد که سطح پیش‌بینی مبارزه با آفت ملخ صحرایی در این استان به 30 هزار هکتار افزایش‌یافته تا پیش از بالغ شدن این پوره‌ها، عملیات سم‌پاشی موفقیت‌آمیز باشد؛ البته سطح خسارت وارده به باغ‌های این استان بسیار محدود بوده و با سم‌پاشی از پیشروی آن‌ها جلوگیری شده است اما ماندن ملخ‌ها و تخم‌ریزی آن‌ها، سال زارعی آینده که از مهرماه شروع می‌شود را تهدید می‌کند. 61 هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور سم‌پاشی شده و با تدابیر اتخاذشده تاکنون هیچ ملخی وارد مزارع نشده و اوضاع تحت کنترل است. در کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل مجاورت با استان‌های جنوبی در معرض تهدید ملخ‌ها قرار دارد، تاکنون 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع برای مبارزه با ملخ صحرایی پایش شده است. همچنین، تاکنون بیش از چهار هزار هکتار از مزارع و باغ‌های فارس برای مقابله با ملخ صحرایی سم‌پاشی شده که شامل مناطقی از شهرستان‌های لارستان، گراش، ممسنی، قیر و کارزین، خنج، داراب و زرین دشت است.

طغیان ملخ‌های مراکشی در شمال

بااین‌حال در روزها و هفته‌های اخیر خبر از طغیان ملخ‌ها در استان‌های واقع در نیمه شمالی کشور به گوش می‌رسد؛ گلستان، تهران، اردبیل و زنجان ازجمله مناطقی هستند که اکنون مزارع و مراتع آن‌ها درگیر این آفت شده و امکانات خود را برای مقابله با آن بسیج کرده‌اند؛ البته ازآنجاکه ملخ‌های مراکشی بومی کشورمان هستند که به دلیل بارش‌های بهاری جمعیت آن‌ها رو به فزونی نهاده، بناست جمعیت آن‌ها کنترل شود. به گفته سید محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور عملیات مبارزه با ملخ مراکشی در سطح 25 هزار هکتار از اراضی نوار شمالی کشور آغازشده و اکنون عملیات مبارزه در استان‌های گلستان، اردبیل، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی در حال انجام است؛ آفت ملخ مراکشی به‌اندازه ملخ صحرایی خطرناک نیست اما مبارزه با آن تا کنترل جمعیت ادامه می‌یابد. در این زمینه در روزهای اخیر خبرهایی از افزایش غیرطبیعی تعداد ملخ‌ها در مناطق مختلف شهرستان‌های دشت ورامین که قطب کشاورزی استان تهران به شمار می‌رود، منتشر شد که نگرانی کشاورزان منطقه را به دنبال داشت زیرا فصل برداشت محصولاتی چون گندم و جو فرا رسیده است. به گفته مسئولان کشاورزی ورامین، موضوع در دست بررسی است و اگر تعداد ملخ‌ها بیش از حد معمول باشد، مبارزه با این آفت در دستور کار قرار می‌گیرد. البته به دلیل بارش‌های ابتدای امسال، تاغزارهای این خطه که بیش از 11 هزار هکتار از اراضی دشت ورامین را به خود اختصاص داده، رشد و رویش قابل‌توجهی داشته است؛ این وضعیت شرایط مساعدی را برای افزایش تعداد ملخ‌های کوهان‌دار که سال‌هاست در این عرصه‌ها زندگی می‌کنند، فراهم کرد و ازاین‌رو کنترل جمعیت این نوع ملخ‌های بومی با روش‌های بیولوژیک در دستور کار است. در استان اردبیل هم هرچند خسارتی به مزارع و باغات استان وارد نشده اما مسئولان استانی انتظار دارند با تخصیص به‌موقع اعتبارات برای تأمین سموم و تجهیزات، کنترل این آفت مؤثر باشد؛ تاکنون در بیش از 6 هزار و 500 هکتار از اراضی استان اردبیل عملیات کانون کوبی ملخ‌ها انجام‌شده و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا اواسط تیرماه ادامه یابد و سطح مبارزه با ملخ‌ها به حدود 20 هزار هکتار برسد.

زنجانی‌ها که از نیمه دوم اسفندماه پارسال درگیر کانون یابی ملخ مراکشی هستند، تاکنون توانسته‌اند 6 هزار هکتار از زمین‌های منابع طبیعی و مراتع استان را علیه ملخ مراکشی سم‌پاشی کنند؛ مبارزه با این آفت تا اوایل تیرماه ادامه دارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد