hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > درختکاری آقای «مارک»

درختکاری آقای «مارک»

مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد؛ این خبری بود که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین دقایق سه شنبه شب به صورت رسمی اعلام کرد. گرچه فدراسیون فوتبال اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان و رسانه‌ها قرار نداد و حتی ساعت ورود ویلموتس اعلام نشد، اما تعدادی از عکاسان و خبرنگاران رسانه‌ها از این موضوع مطلع شدند و خود را به CIP  فرودگاه امام(ره) رساندند اما دسترسی به سرمربی بلژیکی و جدید تیم ملی در بدو ورود بسیار سخت شد.
مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد؛ این خبری بود که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین دقایق سه شنبه شب به صورت رسمی اعلام کرد. گرچه فدراسیون فوتبال اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان و رسانه‌ها قرار نداد و حتی ساعت ورود ویلموتس اعلام نشد، اما تعدادی از عکاسان و خبرنگاران رسانه‌ها از این موضوع مطلع شدند و خود را به CIP  فرودگاه امام(ره) رساندند اما دسترسی به سرمربی بلژیکی و جدید تیم ملی در بدو ورود بسیار سخت شد. مسئولان حراست CIP فرودگاه و مأموران نیروی انتظامی اجازه ایستادن خبرنگاران و عکاسان را مقابل در خروجی  ندادند و علت رفتار خود را توصیه فدراسیون فوتبال اعلام کردند و اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال خواسته‌اند از نزدیک شدن هرگونه فرد رسانه‌ای به مقابل در خروجی جلوگیری شود. وقتی هم خبرنگاران اعتراض کردند، با این جمله یکی از مسئولان فدراسیون مواجه شدند: «برایتان دعوتنامه که نفرستاده بودیم!»
با این حال، سرمربی 50 ساله که با یک کاپشن سورمه‌ای رنگ و لباسی کاملاً تیره از هوایی سرد به هوای بهاری و گرم تهران پا گذاشته بود، با چهره‌ای خسته حدود ساعت 2:30 بامداد وارد فرودگاه شد و با دسته گل مورد استقبال محمدرضا ساکت، مشاور مهدی تاج و ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون قرار گرفت و پس از دقایقی به همراه دو دستیارش سوار بر خودرو بنزی که برای وی فراهم شده بود، راه هتل را در پیش گرفت. ویلموتس دیروز ظهر در اولین اقدام خود از امکانات مرکز ملی فوتبال (پک) شامل زمین‌های چمن طبیعی، مصنوعی، سالن فوتسال، مرکز پک، انبارها، بخش‌های پزشکی، هتل‌ها و موزه، بازدید به عمل آورد تا به نوعی کارش را از جایی که کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین تیم ملی آنجا را میراث خود برای آیندگان فوتبال ایران می‌دانست، شروع کرده باشد. او سپس یک نهال هم کاشت تا با این اقدام نمادین نشان دهد که برای کار ریشه‌ای به فوتبال ایران آمده است. ویلموتس در ادامه به همراه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از ورزشگاه آزادی دیدن و امکانات مختلف استادیوم را نظاره کرد.
ویلموتس در یک نگاه
مارک رابرت ویلموتس، مربی 50 ساله بلژیکی. او ستاره، کاپیتان و سرمربی اسبق شیاطین سرخ قاره سبز است. بیشترین دوران بازیگری مارک در شالکه بود. او در دو مقطع برای آبی‌های گِلزن‌کرشن بازی کرد و در این تیم کفش هایش را آویخت. 12 سال حضور در تیم ملی بلژیک و ۲۸ گل. ۴ گل در جام جهانی 1998 و ۲۰۰۲ به تیم های مکزیک، ژاپن، روسیه و تونس. حضور در انتخابات فدرال بلژیک و سابقه دو سال سناتوری که البته با ابراز پشیمانی در سال ۲۰۰۵ پرونده‌اش بسته شد. ناکامی در دو حضور ابتدایی اش به عنوان سرمربی. سال ۲۰۰۳ در قامت سرمربی موقت شالکه و سپس حضور چند ماهه در سنت ترویدن. او روی هم در این دو تیم در ۱۵ بازی فقط ۵ برد داشت و سپس اخراج شد.
سه سال حضور در تیم ملی بلژیک به عنوان کمک مربی. او در این مدت دستیار دیک ادووکات و جورج لیکنز سرمربی کنونی تراکتورسازی بود. سپس پیشرفت کرد و به عنوان سرمربی بلژیک انتخاب شد و ۴ سال هدایت پرستاره‌ترین تیم تاریخ بلژیک را برعهده داشت. تیم او در جام جهانی 2014 شروع خوبی داشت اما در مرحله یک چهارم با قبول شکست برابر آرژانتین، حذف شد و 2 سال بعد در یورو 2016 با شکست ناباورانه برابر ولز در مرحله یک چهارم، از سمتش اخراج شد. ویلموتس در ادامه صاحب نیمکت تیم ملی کشور دیگری شد. او سرمربی ساحل عاج شد و شکستی دیگر در کارنامه‌اش به ثبت رسید. باخت به مراکش و نرسیدن به جام جهانی 2018 روسیه، آخرین حضور او روی نیمکت ساحل عاج بود و سپس اخراج شد. ویلموتس کارنامه چندان درخشانی ندارد و افتخاراتی کسب نکرده، ولو اینکه دوبار مربی سال بلژیک شده باشد و در سال ۲۰۱۵ جایزه گلوب ساکر را به دست آورده باشد.
بازتاب حضور ویلموتس در رسانه‌های جهان
lesoir  بلژیک به نقش جورج لیکنز در آمدن ویلموتس به ایران اشاره کرده و نوشته: «قرارداد او  ۱.۲ میلیون دلار خواهد بود.» البته دستمزد 1.2 میلیون دلار 300 هزار دلار از مبلغ اعلامی قبلی در رسانه های این کشور کمتر است. رسانه اول بلژیکی‌ها Voetbalnieuws هم از  استقبال گرم از این مربی خبر داده و نشریه معتبر کیکر آلمان هم ویلموتس را حلقه مفقوده فوتبال ایران نامید. اشپیگل آلمان، فاکس اسپورت، گاتزتا ایتالیا، اسپورت فرانسه، استاندارد اتریش، سایت دوانجو ژاپن، اسپورت‌اکسپرس روسیه و خبرگزاری فرانسه نیز به حضور این مربی در ایران که سابقه بازی در تیم شالکه آلمان را نیز در کارنامه خود دارد، پرداختند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد