hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نخستین پیوند سلول‌های بنیادی در بیمار مبتلا به ایدز

نخستین پیوند سلول‌های بنیادی در بیمار مبتلا به ایدز

پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به اچ آی وی نخستین بار در ایران و غرب آسیا انجام شد




به گزارش صدا و سیما ، رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری در بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: این عمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی، نخستین بار در ایران و غرب آسیا توسط متخصصان بیمارستان امام خمینی تهران انجام شد.
دکتر مینو محرز با اشاره به اهمیت این پیوند در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی، افزود: در ماه 200 بیمار مبتلا به ایدز در این مرکز معاینه می شوند، گزارش ها حاکی از 40 هزار نفر مبتلا به HIV در کشور است که آمارهای غیر رسمی بیش از دو تا سه برابر این آمار است زیرا ما نمی توانیم همه افراد مبتلا را شناسایی کنیم. 
وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه برای کنترل بیماری ایدز افزود: ما بیش از ۳۰ سال است که در مرکز تحقیقات ایذر از بیماران مبتلا به اچ آی وی مراقبت کرده ایم و آنها را درمان می‌کنیم. 
دکتر محرز اضافه کرد: این مرکز بازوی قوی در حوزه ایذر برای وزارت بهداشت است، درحال حاضر بیشترین راه انتقال، تماس جنسی است و بیشترین سن ابتلا به این بیماری نیز بین ۲۵ تا ۴۵ سال است.
وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به جامعه درخصوص بیماری HIV گفت: مردم باید بدانند که بیماری ایدز درمان دارد و حتی به زودی درمان قاطع آن وارد بازار می‌شود. درحال حاضر در آمریکا و اروپا دارند بر روی درمان قاطع ایدز کار می‌کنند و به نتایج امیدوار کننده‌ای رسیده‌اند. داروهای فعلی عفونت را در خون از بین می‌برند اما در بافت‌ها همچنان عفونت وجود دارد؛ این در حالی است دانشمندان در حال تلاشند تا دارویی ایجاد کنند که عفونت را در بافت‌ها هم از بین برد.
سید رضا صفایی فوق تخصص خون و انکولوژی، در تشریح این عمل پیوند،گفت: بیمار، فرد 44 ساله ای است که مبتلا به ایدز بوده و شرایط عمومی و سن او اجازه به این پیوند را داد. 
وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن این پیوند،افزود: خوشبختانه این پیوند با موفقیت انجام شده و در حال حاضر دو هفته از زمان این پیوند می گذرد و بیمار مرخص شده است، این بیمار به مدت سه ماه تحت مراقبت قرار می گیرد بعد از آن بیمار به پزشک معالج خودش معرفی می شود و تحت نظر قرار داد. 
صفایی در پاسخ به این سوال که این پیوند تأثیری در روند کنترل ویروس اچ آی وی دارد یا خیر،گفت: انتظار چنین تأثیری را نداریم،اما گزارش هایی داشته ایم که در روند کنترل ویروس اچ آی وی تأثیر داشته است. 
سید علی دهقان منشادی استادیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که عفونت اچ آی وی به تنهایی منعی برای پیوند ندارد، گفت: یکی از مشکلات درمسیر خدمت به این بیماران، ناآگاهی پرسنل از واقعیت ها در این قبیل بیماران است.شاید همین ناآگاهی از شرایط بیماران اچ آی وی، باعث شده این افراد از دریافت خدمات پزشکی، محروم شوند.
وی ادامه داد: بر همین مبنا تصمیم گرفتیم پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز برای این بیمار را در بیمارستان امام خمینی (ره) انجام دهیم. آن چه که باید به عنوان پیام مهم این اقدام منتشر شود، این است که بیماران HIV نباید از خدمات درمانی محروم شوند؛ چرا که بیماری آنها قابل کنترل است و می‌توانند خدمات را دریافت کنند.
استادیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: وقتی کار سختی مانند پیوند مغز استخوان را انجام دادیم، قطعاً جراحی‌های کوچک و اقدامات دندانپزشکی هم می‌توانیم برای این بیماران انجام دهیم. امیدواریم این اقدام منشاءیی باشد که بتوانیم گام‌های مؤثرتر برای کنترل عفونت HIV برداریم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد